وزیر بهداشت گفت: میزان کاهش ذخایر خونی در دوران کرونا در ایران حدود ۸ درصد بود.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در بیست و پنجمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو گروه پنج در حوزه سلامت گفت: سلامت جهان نیازمند دسترس بودن ذخایر کافی خون سالم است. این موضوع بستگی به در دسترس بودن خدمات بهداشتی و درمانی دارد . سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است که اهدای خون باید کاملا داوطلبانه و آزاد باشد.

به گفته وی حدود یک سوم از کشورهای مدیترانه شرقی هنوز به خون کافی جهت رفع نیاز های خود دسترسی ندارند. از طرف دیگر دسترسی به داروهای مشتق از پلاسما در برخی از کشورها مناسب نیست.

او بیان کرد: ایجاد شبکه و همکاری منطقه ای در قالب ایجاد یک شبکه بین کشورهای عضو ضروری است. در دوران شیوع بیماری کرونا با تلاش سازمان انتقال خون ذخایر خونی ایران حفظ شد.

او بیان کرد: میزان کاهش ذخایر در دوران کرونا در ایران حدود هشت درصد بود؛ در حالی که بین کشورهای دنیا حدود ۳۰ درصد است.

عین اللهی در جمع خبرنگاران گفت: در دسترس بودن خون سالم یکی از موضوعات مهم محسوب می شود و ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه انتقال خون است.

او بیان کرد: ایران یکی از بهترین و سالم ترین خون ها را دارد و تعداد زیادی داوطلب اهدای خون در کشور هستند. هم اکنون در تمام استان ها پایگاه های انتقال خون وجود دارند و ذخایر خونی کشور خوب است. شاخص های ایران در زمینه خون در سطح خوبی قرار دارند.

عین اللهی  گفت: زلزله ترکیه نگرانی هایی را در زمینه بروز برخی بیماری ها ایجاد کرده است که پایگاه های مرزی در مناطق مرزی مستقر شده اند و کارشناسان بهداشتی مراقب بیماری ها هستند. بیماری هایی مانند وبا و فلج اطفال پایش می شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.