محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه گفت: دانش آموزان باید به درستی هدایت تحصیلی شوند و متناسب با علایق و استعدادهایشان انتخاب رشته کنند، آیا ضرورت دارد دو رشته مجزای ریاضی و تجربی داشته باشیم، آیا با توجه به اینکه تفاوت معناداری در زمینه واحدهای آموزشی ندارند؛ نمیتوانیم این دو رشته را با هم ادغام کنیم؟
وی گفت: در اثر هدایت تحصیلی نادرست، ساماندهی نیروی انسانی هم با مشکل مواجه میشود و در برنامه ریزیها دچار مشکل و مجبور میشویم معلم نامرتبط داشته باشیم، غیرمرتبط شدن تدریس معلمان، ناشی از چارچوبهای غلطی است که رایج شده است.
معاون آموزش متوسطه اظهار داشت: در راهکار ۱-۱ سند تحول بنیادین توجه به برنامه درسی ملی به عنوان یک رویکرد تحولی مطرح است، توجه به مقوله جنسیت و نگاه تربیتی اهمیت دارد، در معاونت متوسطه متولی امر آموزش هستیم، اما آموزش و تربیت به هم گره خورده است، شایستگیها باید در دانش آموز تبدیل به رفتار شود، علمی که اثر تربیتی نداشته باشد بیثمر است.
کاظمی تصریح کرد: آیا هدف ما در تعلیم و تربیت فقط آموزش فرمول و روش تست زنی به دانش آموزان است، مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور تدریس معلمان را هم تحت تاثیر قرار میدهد، این مصوبه میگوید سوابق تحصیلی به عنوان ملاک و معیار آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد، داریم به جایگاه برنامه درسی و به نقش معلم در کلاس درس برمیگردیم، تا سه سال آینده تاثیر۶۰ درصدی سوابق تحصیلی را در کنکور سراسری خواهیم داشت که در نتیجه این تاثیر، کیفیت بخشی در آموزش اتفاق میافتد و به محتوای برنامه درسی بیشتر توجه میشود.
وی خاطرنشان کرد: سهم تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲، ۴۰ درصد در سال ۱۴۰۳ تاثیر ۵۰ درصدی و در سال ۱۴۰۴ به میزان۶۰ درصد سابقه تحصیلی تاثیر دارد، این موضوع روش آموزش ما را تغییر میدهد و به تبع آن سیستم ارزشیابی هم تغییر میکند و آموزش و ارزشیابی به سمت کاربردی شدن پیش میرود، ما باید به اصل آموزش و پرورش و به اهداف آموزش متوسطه برگردیم و برنامههای موثری را در راستای ارتقای کیفیت آموزش علوم پایه داشته باشیم.