آقای روشن قلب در خصوص فرآیند حق تقدم الکترونیک گفت: تغییری که صورت گرفته در روال انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات نقدی به این صورت است که در روند موجود که بر اساس قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ بود شرکتهایی که اقدام به افزایش سرمایه از محل مطلبات آورده نقدی میکردند موظف بودند برای سهامداران خود برگههای حق تقدم را به صورت پستی ارسال و سهامداران برای مشارکت در افزایش سرمایه نیاز بود در صورت لزوم واریز وجه به بانک مراجعه و پرداخت وجه را انجام میدادند سپس مدارک واریز را به همراه برگه حق تقدم برای شرکت پست میکردند.
او در ادامه افزود: بر اساس اختیاری که به سازمان بورس در برنامه ۵ ساله ششم توسعه داده شد دستور العمل جدیدی در این حوزه به تصویب سازمان رسید در این دستورالعمل و سامانهای که در شرکت سپرده گذاری پیش بینی شده است فرآیند به این شکل است که در زمان شروع مهلت استفاده از حق تقدم شرکت اقدام به ارسال اطلاعات سهامداران به سپرده گذاری و ارسال مبلغ مطالبات سهامداران بر سامانه میکنند و سهامدار میتواند با مراجعه به این سامانه که همان درگاه ارائه خدمات الکترونیکی توسط سپرده گذاری است میتواند اقدام به مشارکت در افزایش سرمایه کند.
روشن قلب میگوید: نحوه مشارکت نیز به این شکل است که اگر مطالباتی سهامدار از شرکت داشته با تایید استفاده از مطالبات در فرآیند افزایش سرمایه شرکت خواهد کرد و اگر هم نیازمند واریز وجه باشد درگاه پرداخت الکترونیکی وجود دارد.
او در خصوص مزیتهای این اقدام گفت: یک مورد این که در هزینههای انجام افزایش سرمایه برای شرکت با حذف نیاز ارسال پستی صرفه جویی میشود برای سهامدار نیز این موضوع صدق میکند و دیگر سهامدار بدون نیاز حضوری به بانک و پست میتواند در فرآیند شرکت کند.