مسئولان برای این که بتوانند سوخت خراسان جنوبی را تأمین کنند و از همه مهمتر مصرف بی رویه را مهار و قاچاق فرآوردههای نفتی در استان را کنترل کنند از مرداد ماه امسال اقدام به طرح محدودیت سوخت گیری یعنی سوخت گیری به اندازه ۲۰ لیتر کردند.
این طرح از همان ابتدای شروع منتقدانی داشت چرا که در برخی از استانهای مرزی همجوار خراسان جنوبی، مانند خراسان رضوی به اجرا در نیامد؛ اعمال این محدودیت داد اغلب کاربران جادهای و داخل شهری را به ویژه در زمان برودت بیسابقه دما در خراسان جنوبی در آورد.
عابدانی مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی به میانگین آمار رشد مصرف سوخت در کشور که حدود ۲۰ درصد است اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل تصمیم گیری برای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در جایگاهها، رسیدن رشد مصرف استان به حدود ۵۰ درصد بود.
او افزود: بر اساس بررسیهای انجام شده حدود ۸۰ درصد مردم در هر بار سوختگیری، کمتر از۳۰ لیتر بنزین مصرف میزنند و این طرح فقط برای کمتر از ۲۰ درصد محدودیت ایجاد کرده است.
عابدانی عنوان کرد: این در حالی است که هر فرد در کارت سوخت ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر سهمیه آزاد دارد که در هر هشت ساعت، میتواند ۳۰ لیتر سوختگیری کند.
مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان این که با کارت جایگاه نیز ۲۰ لیتر امکان سوختگیری وجود دارد، بیان کرد: اگر کسی قصد استفاده بیش از ۳۰ لیتر داشته باشد، میتواند علاوه بر کارت خود ۲۰ لیتر نیز با کارت جایگاه سوختگیری کند که باک بیشتر خودروها بیش از ۵۰ لیتر نیست.
او با اشاره به این که کارت جایگاه امکان سوء استفاده برخی سودجویان را فراهم میآورد، ادامه داد: دلیل ایجاد محدودیت روی کارت جایگاه همین است، زیرا امکان پیگیری و رهگیری آن بسیار کم است.
عابدانی اظهار کرد: علاوه بر این میانگین رشد مصرف خراسان جنوبی از کشور بالاتر است.
کاهش رشد مصرف سوخت
عابدانی مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به تأثیر مثبت اجرای این طرح در کاهش رشد مصرف سوخت، گفت: در سه ماهه سوم امسال، میانگین رشد مصرف کشوری ۱۵ درصد بوده، اما این رقم در خراسان جنوبی به ۲۱ درصد رسیده است و با اینکه در مقایسه با گذشته کاهشی بوده، اما باز هم از میانگین کشوری بالاتر است.
او ادامه داد: اگر این طرح را اجرا نمیکردیم، روزانه توزیع بیش از ۳۰۰ هزار لیتر بنزین را در استان شاهد بودیم.
هدف طرح ایجاد محدودیت برای سودجویان است
عابدانی گفت: هدف از اجرای این طرح، ایجاد محدودیت برای کسانی است که قصد سوء استفاده دارند و افزایش مصرف سوخت در استان به پای همه مردم نوشته میشد.
بیشتر بخوانید
او با اشاره به اینکه غالب جایگاههای سوخت در استان به طور ۲۴ ساعته عرضه بنزین دارند، عنوان کرد: نرم خرابی جایگاههای سوخت در استان ۵ درصد است که در مقایسه با کشور، جزو بهترینها هستیم.
مشکلی در تأمین سوخت جایگاهها نداریم
عابدانی با بیان اینکه طی این مدت هیچ مشکلی در زمینه تأمین سوخت جایگاهها نداشته ایم، گفت: این در حالی است که میزان مصرف سوخت کشور در ۶ ماهه دوم سال به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که رقمی بی سابقه است، اما با این حال در خراسان جنوبی نیاز به متوقف کردن جایگاهها یا... نداشته ایم.
او میانگین معطلی یک نفر در شهر بیرجند را در شبانه روز برای دریافت سوخت، ۱۰ دقیقه اعلام کرد و افزود: تلاش و وظیفه ما این است که در زمینه تأمین، تعمیر و آمادگی نازلهای سوخت مشکلی نداشته باشیم که در این مدت در این امر، موفق هم بوده ایم.
عابدانی با بیان اینکه به تازگی این طرح برای همه کشور لازم الاجرا شده است، ادامه داد: دلیل این امر، ناترازی مصرف و تولید سوخت در کشور است که بناست در هر استان بر اساس نظر مسئولان مربوط، این طرح اجرایی شود.
معضل شوتیها در جادههای خراسان جنوبی
عابدانی با اشاره به معضل شوتیها در جادههای استان، گفت: استان ما بیشتر معبر عبور شوتی هاست، زیرا همه سهمیهای که در استان توزیع میشود در مقابل حجم قاچاق، مقدار زیادی نیست اما خراسان جنوبی از این اتفاق متضرر میشود.
او ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به دلیل محدودیتهای زیاد و شرایط سختگیرانه برای شوتیها سوخت به سختی در شبکه توزیع پیدا میشود و به همین دلیل خودروهای شوتی که در بقیه استانها سوخت بارگیری کردهاند، از خراسان جنوبی رد میشوند و برای مصرف خودروی خود سوخت میزند که البته همین یکی از دلایل افزایش صفهای سوخت در استان است.
عابدانی تصریح کرد: اگر حساسیتی که در این استان برای بحث مصرف سوخت است در کل کشور باشد، به طور قطع انحراف فرآورده کمتر شده و چالش حضور شوتیها هم در استان کمرنگتر میشود.
نیاز استان به خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی
عابدانی مدیر شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال حدود ۹۰۰ میلیون لیتر در استان سوخت توزیع شده است، گفت: این در حالی است که نه خط لوله داریم و نه از طریق خطوط ریلی یا کشتی سوخت دریافت میکنیم.
او افزود: برای تأمین سوخت استان، نفتکشها مسافت طولانی حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتری به بندرعباس را طی میکنند.
عابدانی با بیان اینکه درخواست ایجاد خط لوله انتقال سوخت از رفسنجان به استان در دور اول سفر رئیس جمهور داده شد، عنوان کرد: برای بهبود شرایط، طرح خط لوله مطرح و مصوب و مطالعات آن انجام شده است و با تامین بودجه اجرایی خواهد شد.
به گفته وی در صورت اجرای این طرح، حتی میتوانیم چشم انداز صادراتی نیز داشته باشیم.