برخورداری از شبکه ریلی یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه پایدار در شهرستانها به شمار میرود که در این زمینه پروژه راه آهن سبزوار به طول ۴۵ کیلومتر با عمری بیش از ۱۲ سال همچنان لنگ میزند.
این پروژه با توقف در روند پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در زیرسازی و ۴۰ درصدی در ساختمان ایستگاه در دو سال اخیر تعطیل شده است و پیمانکاران به دلیل پرداخت نشدن مطالبات، پروژه را به امان خدا رها کردهاند.
سفر رئیس جمهور به همراه اعضای هیئت دولت به خراسان رضوی در فروردین ماه ۱۴۰۱ فرصتی بود که با قرارگیری این پروژه در مصوبات سفر هیئت دولت، بخشی از اعتبار موردنیاز پروژه تامین شود، اما ناگهان این پروژه از اولویتهای دولت خارج شد و پس از انتقاد گسترده به این اقدام دولت، رئیسجمهور به مرتضوی معاون اجرایی وقت رئیس جمهور و معاون سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور دستور داد که مراتب مجدد بررسی و اصلاح شود.
علی اکبر مردی مدیرکل وقت ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور شهریور سال گذشته از این پروژه بازدید کرد گفت: این پروژه از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است. مسیر راه آهن این شهرستان دارای ۴۸ کیلومتر طول است تا بخش زیرسازی پروژه پیشرفت ۹۰ درصدی دارد.
او افزود: از مجموع ۴۸ کیلومتر طول پروژه، ۴۲ کیلومتر آماده است تا عملیات روسازی پروژه وارد مرحله اجرایی شود. وی با اشاره به این که روسازی پروژه راه آهن سبزوار در مرحله انجام مناقصه است، بیان کرد: یکبار مناقصه برگزار شد، ولی پیمانکار انتخاب نشده و با تغییراتی مجدد در این مرحله قرار دارد که به زودی پیمانکار این بخش از پروژه انتخاب میشود.
علی اصغر عنابستانی مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار اردیبهشت سال گذشته گفت: که به دلیل پرداخت نشدن منابع اعتباری مجبور به تعطیلی پروژه شدهایم و طبق وعدهای که در گذشته داده شده بود، قرار بود که ۲۰ میلیارد تومان از مطالبات تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ پرداخت شود، اما تاکنون واریز نشده است. ایمان علوی اعلام کرد که اکنون پروژه تعطیل است و ماشینآلات در کارگاه قرار دارد و مجبور به تعدیل نیرو شدهایم.
او درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن سبزوار به خبرنگار خراسان افزود: هماکنون مشکل پروژه راه آهن، تامین اعتبار از محل ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) نیست بلکه رفتارهای ناشایست سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور سبب تعطیلی پروژه شده است.
مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار با انتقاد از قرار نگرفتن پروژه راه آهن جزو پروژههای مصوب سفر هیئت دولت به خراسان رضوی، ادامه داد: در سفر هیئت دولت از طرف سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور اعلام شد که پروژه راه آهن سبزوار در اولویت قرار ندارد.
مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار ادامه داد: سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور در مواجهه با این پروژه مهم، متناقض سخن میگوید؛ چراکه از طرفی اعلام میکند دستک راه آهن سبزوار در اولویت دولت نیست، اما از طرف دیگر در سفر هیئت دولت به استان چهارمحال وبختیاری، آقای رئیس جمهور برای دستک راه آهن شهرکرد چندهزار میلیارد تومان اعتبار درنظر میگیرد.
عنابستانی با انتقاد از بیمهری دولت به این پروژه، بیان کرد: تخصیص اعتبار به پروژه دستک راه آهن چهارمحال وبختیاری در حالی صورت گرفته است که شهرکرد ۱۴۵ هزار نفر جمعیت دارد، اما شهرستان سبزوار دارای ۲۷۰ هزار نفر جمعیت است.
او با اشاره به اینکه اگر قرار بر توجیه ساخت راه آهن در کشور است، قطعا سبزوار باید در اولویت قرار میگرفت نه استان چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: دلایل سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور برای در اولویت قرار نگرفتن این پروژه پذیرفتنی نیست و متاسفانه کارشناسان سازمان مذکور نمیخواهند پروژه راه آهن سبزوار به ثمر بنشیند.
مدیر کارگاه پروژه راه آهن سبزوار با بیان این که در این زمینه با آقای رئیس جمهور دیدار داشته است، افزود: در هفته گذشته نیز جلسهای با جانشین رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور برگزار و مقرر شد با امضای رئیس سازمان استفاده از ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) اجرایی شود. وی اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه را حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
عنابستانی با بیان این که تکمیل پروژه راه آهن جزو پروژههای سفر هیئت دولت به خراسان رضوی نبود و با تلاش نمایندگان مجلس، استاندار خراسان رضوی و نهاد ریاست جمهوری به عنوان مصوبات سفر هیئت دولت درنظر گرفته شد، اظهار کرد: هماکنون برای تکمیل پروژه راه آهن به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با هماهنگی سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور از محل ماده ۵۶ (اخذ تسهیلات از بانک) تامین میشود و خروجی تصمیمگیری سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور دراین باره تاکنون ابلاغ نشده است، اما مقرر شد از مجموع اعتبار مورد نیاز، ۳۰۰ میلیارد تومان از محل منابع این سازمان به پروژه راه آهن سبزوار تخصیص یابد.