ثبت ۹۰ هزار شغل در سامانه رصد خراسان رضوی

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: ۹۰ هزار شغل جدید در سامانه رصد استان ثبت شده و با توجه به ایجاد ۱۰۵ هزار شغل برای امسال حدود ۸۶ درصد آن تحقق پیدا کرده است.


احمد نجاری‌مقدم معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه اولین برنامه‌ای است که در افق آمایش سرزمین تدوین شده و این برنامه مراحل نهایی خود را طی می‌کند، گفت: تفاوت این برنامه با برنامه‌های قبلی در این است که علاوه بر تدوین احکام قانونی و برآورد متغیرها و شاخص‌های کلان توسعه همانند گذشته برنامه عملیاتی نیز برای بخش‌ها و فعالیت‌ها تدوین و به تصویب می‌رسد. برنامه ششم توسعه رو به اتمام است و در حال حاضر با توجه به اینکه گزارش عملکرد برنامه را در سطح استان در دست اجرا داریم، میزان تحقق برنامه کاملا نامشخص است.

او افزود: وجود جریان مردمی مبتنی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در هر عرصه‌ای راه برون رفت از مسائل و مشکلات احتمالی در آن عرصه بشمار می‌رود و قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان در همین راستا تشکیل شده است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی با اشاره به قابلیت‌ها و مزیت‌های خراسان رضوی برای توسعه و پیشرفت اقتصادی، ادامه داد: مزیت‌های مهم دیگری از جمله وسعت زیاد سرزمین، مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان و راه ارتباطی با آسیای میانه، سهم ۸.۲ درصدی جمعیت استان از جمعیت کل کشور، وجود معادن غنی از جمله سنگ آهن خواف، مرکز تولید انرژی گازی شمال شرق کشور و قطب محصولات کشاورزی و صادرات محور بودن استان به ویژه در زعفران، پسته و کشمش در توسعه اقتصادی نقش دارد.

نجاری‌مقدم بیان کرد: همچنین این استان با وجود داشتن انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله کریدور بادی خواف، منابع مالی و سپرده‌های بانکی، برخورداری از جمعیت بالای دارای تحصیلات دانشگاهی و نخبه از سرانه درآمدی پایین یعنی رتبه ۲۱ سرانه تولید ناخالص داخلی در بین استان‌های کشور و رشد پایین اقتصادی (رشد متوسط ۱.۳۲ درصد طی دهه گذشته) برخوردار است.

او با اعلام اینکه قرارگاه مشترک پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی استان از سال ۱۴۰۰ با ابتکار استاندار خراسان رضوی در راستای اهداف توسعه استان تشکیل شده است، تصریح کرد: با هدف برون رفت و غلبه بر مسائل و مشکلات استان و فعال‌سازی گسترده بخش‌های مردمی و نخبگانی و نیز با استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان براساس تجارب گذشته و تاکیدات مقام معظم رهبری "اقدام و عمل قرارگاهی" از ضروریات مدیریت اقتصادی استان بشمار می‌رود و در همین راستا قرارگاه مشترک تشکیل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.