حمید یزدانی در جمع خبرنگاران درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: این موضوع در معاونت پرورشی دنبال میشود، نه در معاونت آموزش متوسطه؛ بخش اعظم کار در آن جا است.
وی افزود: یکی از دغدغههای وزیر آموزش و پرورش از ابتدای حضورش این بود که هدایت تحصیلی توسط معلمان این دوره اتفاق بیفتد. به جهت این که معلمان ۳۰ ساعت از این آموزشها را با دانشآموزان ارتباط دارند و مشاورین حداقل زمان را برای ارتباط دارند.
مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش با بیان این که به عنوان مثال یک معلم ریاضی توانایی دانشآموزان را بهتر متوجه میشود و بهتر تشخیص میدهد که به کدام شاخه برود گفت: این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و بررسیهای همه جانبه ای انجام شده است. انشاءالله در روزهای آتی این اتفاق بیفتد و بتوانیم هدایت تحصیلی را با مشارکت معلمان در دوره متوسطه اول پی بگیریم.
او ادامه داد: کل این مسئولیت به دفتر متوسطه اول واگذار خواهد شد و امر هدایت تحصیلی در دستور کار ما قرار میگیرد.
یزدانی با بیان سه هدف متوسطه اول که هویت یابی، استعداد یابی و هدایت تحصیلی است اظهار کرد: درواقع به خطا در ابتدای تغییر نظام آموزشی در سال ۹۰ یک جابه جایی صورت می گیرد و هدایت تحصیلی به معاونت پرورشی محول میشود. البته آنها هم همه تلاش خود را کردند و از هیچ فرصتی فروگذار نبودند اما دستشان از معلمان خالی بود یعنی معلمان و مدیران زیر پوشش ما در معاونت آموزش متوسطه هستند و مشاوران زیر مجموعه معاونت پرورشی قرار دارند.
مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از جمله کارهایی که انجام دادیم این است که تمام رشتههای فنی و حرفهای را به صورت اینفوگرافی در آوردیم و موشن گرافیهای بسیار فاخری تهیه کردیم. آموزشهای بسیار مبسوطی برای معلمان، سرگروههای آموزشی و دبیرخانهها گذاشتیم یعنی گفتیم همه معلمان در هدایت تحصیلی نقش دارند. ۴۱ رشته در فنی و حرفهای و ۱۶۰ رشته در کاردانش داریم و دانش آموزان میتوانند در این رشتهها ادامه تحصیل بدهند.
یزدانی درباره برنامههای جبران کیفیت یادگیری نیز اظهار کرد: در دوران کرونا با شرایطی مواجه شدیم که دانشآموزان به کلاس درس نیایند. مسئولان وقت تلاش کردند و سامانه شاد راه اندازی شد. معلمان پای کار آمدند که باید آنها را مدافع آموزش بنامیم. اکنون در پلتفرم شاد تمام موضوعات درسی سامان پیدا کرده است. معلمان هم در حال حاضر نباید فکر کنند که باید روی کتاب متمرکز شوند و از روشهای مختلف چون مهندسی معکوس استفاده کنند.
وی ادامه داد: معلمان باید کتاب را به واسطه فیلم های آموزشی در منزل ارائه کنند. دانشآموزان باید بتوانند پرسشها و کنجکاویهای خود را در کلاس مطرح کنند و پاسخ بگیرند.
مدیرکل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: ما ابتدای سال طرح تثبیت و تعمیق و جبران یادگیری را اجرا کردیم که معلمان پای کار آمدند و نقاط ضعف درسی را شناسایی کردند و آموزش دادند. برای تابستان هم برنامه خوبی داریم. برنامه مدرسه تلویزیونی را داریم تا از اول مهر سال آینده با سنجش آغازین، نقاط ضعف را سرشماری کنیم و ابتدای سال تحصیلی بدون مشکل، مباحث جدید را آموزش دهیم.