مدتی است که آمار تصادفات درون شهری در خراسان جنوبی روند افزایشی به خود گرفته است و هر چند روز یکبار، شاهد تصادفات جرحی و فوتی هستیم.
بیشترین تصادفات درون شهری در خراسان جنوبی مربوط به شهر بیرجند است و این شهر به یکی از شهرهای بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری تبدیل شده است.
افزایش بیش از ۲.۵ برابری فوتیهای تصادفات درون شهری در بیرجند نسبت به پارسال عدد نگران کنندهای است که عوامل زیادی در افزایش این آمار نقش دارد و از جمله آنها میتوان به ناایمن بودن مسیرها، روشنایی کم معابر، کمبود دوربینهای سرعت سنج هوشمند و استفاده دستی از این دوربینها و بی احتیاطی رانندگان اشاره کرد.
همچنین از سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۰۰ مصوبه شورای ترافیک در خراسان جنوبی روی زمین مانده است که ۲۳ مصوبه آن مربوط به بیرجند است؛ جابجایی پل هوایی، ایجاد پل هوایی عابر پیاده، نصب سرعتکاه استاندارد، پیاده روسازی در مهرشهر و خیابان الهیه و طرح جامع ترافیک بیرجند از جمله این مصوبات است که اجرایی نشده است.
اینجا بیرجند است، یک شهر بحرانی!
افزایش آمار فوتیهای تصادفات درون شهری در بیرجند که بیش از ۲.۵ برابر بوده است، مرکز استان را به یکی از ۳۰ شهر بحرانی کشور در حوزه تصادفات درون شهری تبدیل کرده است.
سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: بیرجند یکی از شهرهای بحرانی کشور در حوزه تصادفات شناخته شده است.
او افزود: در کشور هزار و ۲۰۰ شهر را داریم که ۳۰ شهر در کشور بحرانی هستند و بیرجند یکی از آنها است و پارسال در بیرجند ۹ فوتی بر اثر تصادفات رانندگی داشته ایم که امسال این رقم به ۲۱ نفر رسیده است.
سرهنگ عباسی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد تصادفات استان در بیرجند رخ میدهد، عنوان کرد: ۵۵ درصد متوفیان تصادفات در کل استان مربوط به شهرستان بیرجند هستند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۶۰ درصد متوفیان تصادفات رانندگی در بیرجند جزو عابران پیاده هستند که باید برای آنها فکری شود.
او تصریح کرد: در حوزه درون شهری حدود ۱۵ درصد تصادفات رانندگی به علت عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه رخ میدهد که دلیل آن سرعت زیاد است و ۸۰ درصد آن مربوط به بیرجند است و خانوادهها باید برای فرهنگ سازی تلاش کنند.
لزوم استفاده هوشمند از دوربینها
بهره مندی از ابزارهای مکانیزه به منظور کنترل ترافیک و کاهش سوانح، میتواند تا حد زیادی جلوی خسارات ناشی از حوادث را بگیرد، اما مرکز خراسان جنوبی در زمینه تجهیزات کنترل ترافیک از جمله پل هوایی و دوربینها با کمبود مواجه است و این، زخمی است که خود دردهای دیگری را موجب میشود.
سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روشنایی معابر، تجهیزات ایمنی و پلهای هوایی باید برای ایمنی ترافیک در نظر گرفته شود، ادامه داد: روشنایی معابر کم بود اکنون نیز کمتر شده است و در بلوارهایی مثل صیاد شیرازی، پیامبر اعظم و شهید ناصری برای عبور عابران پیاده فکری نشده است.
رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه در بلوار پیامبر اعظم بیرجند هر روز شاهد تصادفات مختلف هستیم، اظهار کرد: در بیرجند و استان تعداد اندکی دوربین هوشمند داریم، اما بهره برداری از آنها مکانیزه نیست و به صورت دستی است و باید به صورت هوشمند از آنها استفاده کنیم.
او گفت: در مرکز استان و سایر شهرستانها باید دوربینهای بیشتری نصب شود و اکنون کمبود زیادی داریم.
سرهنگ عباسی افزود: ۷ دستگاه اجرایی به صورت مستقیم در ترافیک نقش دارند و برای دوربینها شهرداریها باید اهتمام بیشتری داشته باشند که در قانون نیز به آن اشاره شده است.
سامانه هوشمند کنترل تخلفات نداریم
سامانه هوشمند کنترل تخلفات یکی از ابزار مؤثر در کاهش و کنترل تخلفات محسوب میشود، اما نبود آن در استان به مشکلات حوزه ترافیک میافزاید.
سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور استان گفت: ما اولین مرکز استان در کشور هستیم که سامانه هوشمند کنترل تخلفات نداریم؛ این سامانه در کمتر از ۳۰ ثانیه پیامک ثبت تخلف را به راننده میفرستد و در کنترل و کاهش تخلفات مؤثر است.
بیشتر بخوانید
او با اشاره اینکه ابزار جریمه یک ابزار موقتی است، افزود: در کوتاه مدت ممکن است بتوان بازخورد دریافت کرد، اما در دراز مدت نمیتوان از آن بهره گرفت بلکه باید برای کاهش حوادث، زیرساختها آماده شود تا مشکلات برطرف شود.
سرهنگ عباسی بیان کرد: بیش از ۱۹ هزار راننده از ابتدای امسال وارد چرخه ترافیک شهری استان شده اند که ۵ هزار و ۴۴۸ نفر مربوط به شهرستان بیرجند هستند.
دوشنبه بازار، قوز بالا قوز
از جمله دغدغههای ترافیکی در شهر بیرجند، وجود دوشنبه بازار در بلوار مسافر است که به سنگینتر شدن ترافیک در شمال شهر منجر شده و پلیس، پیشنهاداتی برای کنترل وضعیت ارائه کرده است.
سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی در خصوص دوشنبه بازار بلوار مسافر بیرجند گفت: جانمایی این مکان از دید پلیس اشتباه بوده و در دوران کرونا تردد کمتر بوده است، اما اکنون نمیتوان ترافیک را کاهش داد و در این محل، ترافیک زیادی را شاهد هستیم.
او با بیان اینکه ورودی و خروجی منطقه ۴۰ هزار نفری مهرشهر از محل بلوار مسافر است، افزود: وجود پایانه مسافربری و بلوار شعبانیه نیز بر ترافیک این منطقه افزوده و پیشنهاد شده است که دوشنبه بازار بلوار مسافر به روز بازار تبدیل شود تا ترافیک نیز در همه زمانها کنترل شده باشد.
حدیدی نژاد معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز در خصوص ورودی و خروجی مهرشهر از مسیر بلوار مسافر بیان کرد: ۳ معبر در ناحیه مهرشهر مطالعه شده و مجوزها در حال اخذ است تا بتوانیم معابر را باز کنیم و تملک سازی آن هم اکنون مشکلی است که باید برطرف شود.
سرهنگ عباسی رئیس پلیس راهور استان در خصوص تقاطعهای غیرهمسطح نیز گفت: ۱۰ مکان در شهر بیرجند پیشنهاد شده است و این موضوع اولویتی است که باید به آن پرداخته شود.
شورای ترافیک به عنوان راهبرد اصلی ترافیک در استان، مصوباتی را در هر جلسه بر عهده دستگاهها میگذارد و شهرداری یکی از اعضای این شوراست که به گفته معاون شهرداری بیرجند، این مجموعه ۹۹ درصد مصوبات را به اجرا در آورده است.
حدیدی نژاد معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند نیز گفت: شهرداری مرکز استان در خصوص طرحهای مرتبط با ترافیک اقدامات مثبتی انجام داده است.
او افزود: پیاده رو سازی بیشتر معابر انجام شده است و برخورد با سد معبر نیز در سطح شهر انجام شده تا عابران پیاده تردد راحتی داشته باشند و همچنین امسال خط کشی معابر و اجرای سرعت کاهها در اکثر معابر صورت گرفته است.
حدیدی نژاد با اشاره به اینکه ۹۹ درصد مصوبات شورای ترافیک که مرتبط با شهرداری بوده پیگیری شده است، عنوان کرد: در شمال شهر بیرجند پیاده رو سازی خیابانهای جوادیه و رجایی انجام شده است و در سال آینده برنامههایی برای شمال شهر انجام خواهد شد و به جنوب شهر محدود نمیشود.
معاون امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند در خصوص انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر گفت: از مطالبات خود شهرداری این است که صنوف آلاینده از درون شهر خارج شوند تا سد معبر خودروها در خیابانهای عدل، فهمیده، مصطفی خمینی و بلوار رجائی از بین برود و عابران پیاده نیز بتوانند به راحتی تردد انجام دهند.
برنامه ریزی برای نوروز کم تصادف
با نزدیک شدن به ایام عید نوروز، مسئولین در خراسان جنوبی تلاش دارند تا با آماده کردن زیرساختها و امکانات، هم قدمی در کاهش تصادفات در جادهها و درون شهرها بردارند و هم شرایط سفر خوش را برای مردم فراهم کنند.
عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداز خراسان جنوبی چهارم اسفند در همایش شهرداران استان گفت: به بهانه آغاز سال نو مردم جشنهای ملی را پیشبینی میکنند لذا باید شرایط لازم آماده شود تا به بهترین وجه مردم احساس شادی و آرامش کنند.
او افزود: اگرچه مردم هم باید اصول ایمنی و رانندگی را رعایت کنند، ولی از هر ظرفیتی باید استفاده کنیم تا آمار تصادفات کاهش پیدا کند و براساس آمارهای ارائه شده تلفات تصادفات درون شهری به ویژه در مرکز استان نگرانکننده بوده که نیازمند اقدامات ویژه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداز خراسان جنوبی در خصوص نبود سامانههای هوشمند کنترل تخلفات در بیرجند گفت: با توجه به آمار بالای تصادفات و فوتی ها، یکی از راههای کنترل این حوادث، وجود سامانههای هوشمند است که از تهران این موضوع را پیگیری میکنیم.
تصادفات درون شهری امسال در خراسان جنوبی جان ۴۰ نفر را گرفته است که این رقم بسیار نگران کننده است؛ افزایش بیش از ۲.۵ برابری فوتیهای تصادفات درون شهری در بیرجند این شهر را به یکی از ۳۰ شهر بحرانی کشور در این حوزه تبدیل کرده است.
روشنایی کم معابر، کمبود دوربینهای هوشمند کنترل سرعت و پایش و وجود معابر پر ترافیک از جمله معضلاتی است که به افزایش آمار تصادفات میانجامد.
در صورتی که کاربران ترافیک از رانندگان گرفته تا عابران پیاده، به حقوق خود آشنا باشند و قوانین را رعایت کنند، میتوان جانهای زیادی را از خطر مرگ در اثر تصادف نجات داد.
اما نباید در این بین نقش دستگاههای مختلف اجرایی برای کنترل ترافیک را نیز نادیده گرفت؛ این دستگاهها باید نسبت به تأمین شرایط لازم و ایمنی مسیرهای ارتباطی اقدام کنند.
تصادف جزء جدایی ناپذیر ترافیک است، اما آمار بالای این معضل باید کنترل شود تا شاهد جان باختن هموطنانمان در شهرها و جادهها نباشیم.
گزارش از زهرا رضایی
تنها و تنها عامل تصادفات آسفالت نادرست خیابان هاست 4سال هست تقاطع میدان معصومیه به شهدای عبادی به سرسره میماند هزاران بار گفتیم ب هر کجا که فک کنید کلیپ طنز ساختن ولی کو گوش شنوا 1000متر آسفالت از جان مردم مهم تر است
خودروهای بی کیفیت ، جاده و خیابان های بدون کمترین استاندارد همیشه فاجعه ایجاد میکنه.
کاش عوامل این کوتاهی ها بدانند باعث خون همه این انسان ها هستند.
متاسفانه چون حوادث ، بین عوامل مختلف تقسیم میشه مقصرین اصلی همیشه پنهان میشوند.
ترمز و سرعتگیر و تیر برق میشه مقصر ...
۱. اول نیسان آبی میره
۲. بعد من میرم
۳. هر کی زورش رسید میره
مشکل اصلی و اساسی، نحوه رانندگی است.