دست و پنجه نرم کردن دشت قزوین با بحران‌های مختلف

ورشکستی آبی، توسعه اراضی بیابانی، ریزگرد‌ها و فرونشست، دشت قزوین را محاصره کرده اند.

یک چهارم از وسعت استان قزوین، دشت منحصر به فرد قزوین را در خود جای داده است.

۲۰ سال از توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای احیای دشت قزوین می‌گذرد، اما این دشت، همچنان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند و بالغ بر ۸ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در دشت قزوین حفر شده است.

البته بحران فرونشست زمین، بخشی از چالش‌های دشت قزوین است. در کنار بحران آب باید به موضوع خاک دشت قزوین توجه کرد.

سالهاست از جلوگیری کشت محصولات آب بر در دشت قزوین، حرف زده می‌شود، اما در عمل چیز دیگری شاهد هستیم و برای این کار، راه زیادی در پیش داریم.

بعد از پیدا شدن حلقه مفقوده برای احیای دشت قزوین، باید گام‌های بعدی را بهتر برداشت.

دشت قزوین برای جان گرفتن، منتتظر ابلاغ مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قزوین هم هست.

ورشکستی آبی، توسعه اراضی بیابانی، ریزگرد‌ها و فرونشست، دشت قزوین را محاصره کرده اند و تا دیر نشده است باید برای احیای این دشت، کاری کرد.

راه انجام، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: یکی از اولویت‌های هر کشوری، امنیت غذایی و لازمه آن توسعه پایدار کشاورزی با تکیه بر مولفه‌هایی همچون آب پایدار است.

وی افزود: از نیمه آبان الگوی کشت ابلاغ شد و برنامه کشت گندم، جو و کلزا به صورت صددرصد به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

راه انجام خاطرنشان کرد: استان قزوین در منطقه خش؛ و نیمه خشک قرار دارد و استفاده بهینه از آب و خاک در الگوی کشت بسیار مهم است.

وی افزود: استان قزوین، استان کم آب است و کشاورزان به سمت استفاده بهینه از روش‌های نوین روی آورده اند و در کنار آن استفاده از گیاهان کم آب بر و تغییر آرایش کشت را هم در دستور کار قرار داده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: برای کشت بهاره هم اقدامات خوبی صورت گرفته و در شهرستان‌ها و حتی دهستان‌ها هم برنامه کشت ابلاغ و اجرا خواهد شد.

وی افزود: اجرای طرح کشت بهاره از سال آینده در استان آغاز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار