منابع از بن‌بست در توافق غلات روسیه و اوکراین خبر دادند

منابع آگاه می‌گویند مذاکرات برای تمدید قرارداد غلات به بن بست رسیده و تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مذاکرات در مورد تمدید قرارداد غلات که پیش از این تحت نظارت سازمان ملل شکل گرفته بود، به بن بست رسیده است و در حال حاضر هیچ شفافیتی در مورد از سر گیری آن وجود ندارد.

این منبع می‌گوید: «روند مذاکرات از سوی ترکیه و سازمان ملل متوقف نشده است، بلکه ابتکارات و گزینه‌های مختلفی در حال مطرح شدن است. اما وقتی مشخص نیست که آیا ابتکار ادامه می‌یابد، آیا تضمین‌هایی برای ورود محصولات کشاورزی و آمونیاک روسیه به بازار جهانی دریافت می‌شود یا خیر، در واقع وضعیت به بن‌بست رسیده است. باید این مسئله در مدت کوتاهی حل شود».

این منبع افزود که انتظار می‌رود مذاکرات در سطح بالا انجام شود، زیرا چنین رخدادی می‌تواند پیشرفت در مذاکرات در مورد توافق غلات را تسهیل کند.

وزارت خارجه روسیه اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد که غرب توافق غلات را با کارشکنی در اجرای بخش روسی آن از بین خواهد برد.

توافق غلات در ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد و روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد قراردادی را برای ایجاد یک کریدور دریایی بشردوستانه برای کشتی‌های حامل مواد غذایی و کود از بنادر دریای سیاه اوکراین منعقد کردند.

پاییز امسال، قرارداد غلات که در ابتدا قرار بود در ۱۹ نوامبر منقضی شود، به مدت ۱۲۰ روز دیگر تمدید شد و اکنون در صورت عدم تمدید مجدد، در ۱۸ مارس منقضی می‌شود. مسکو از سازمان ملل به دلیل ناتوانی در اجرای بخشی از توافق در زمینه تسهیل صادرات محصولات کشاورزی روسیه به کشور‌هایی که به آن‌ها نیاز دارند، انتقاد کرده است و می‌گوید پس از اجرای قرارداد، مواد غذایی بیشتر به کشور‌های ثروتمند ارسال شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار