رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان پس از آبگیری و احیای دوباره آن، اکنون میزبان بیش از ۲ هزار بال پرنده مهاجر است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی شامل چنگر، انواع اردک‌ها، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، باکلان کوچک، آبچلیک و چوب‌پا است که با احیای تالاب به تازگی وارد آن شدند.

وی اضافه کرد: در راستای تامین حق‌آبه تالاب بین المللی «قوپی‌باباعلی» از اول بهمن ماه با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد آب با دبی حدود ۳۵ اینچ از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب آغاز شده است.

سلیمانی با بیان اینکه احیای این تالاب و ورود پرندگان مهاجر به آن خبری بسیار خوشایندی برای دوستداران محیط زیست در این شهرستان است، گفت: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی آبزی و کنار آبزی است که امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها خشک شده بود.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد در صورت احیا در فصل بهار میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی و حتی مامنی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.