علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاثیرات وابستگی کشور به واردات تجهیزات راهبردی صنعتی و تصویب سیاست تولید بار اول برای تکیه به تولیدات شرکتهای دانش بنیان گفت: سیاستی که مجلس با توجه به نام گذاری سال تحت عنوان جهش تولید دانش بنیان در پیش گرفت، این بود که تا حد ممکن موانع را از سر راه شرکتهای دانش بنیان برداریم و اولین اقدام تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان و حمایت از سیاست تولید بار اول بود.
وی با بیان اینکه در این قانون مفاهیم اختراع و دانش بنیان صاحب شناسنامه شدند، اظهار کرد: اقدام دیگر در زمینه بودجه بود. بر این اساس بودجههای بسیار خوبی را به شرکتهای دانش بنیان در قانون جهش تولید دانش بنیان تخصیص دادیم تا شرکتهای دانش بنیان بتوانند مشکلات خودشان را رفع و اقدام به توسعه تولیدات خود کنند.
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بحث حمایت از شرکتهای دانش بنیان بر اساس سیاست تولید بار اول دارای دو بخش است؛ بخش اول تسهیل روند واردات قطعات مورد نیاز این شرکتها و بحث دوم پایین آوردن تعرفه واردات از ۴ درصد به یک درصد بود.
وی در ادامه توضیح داد: موضوع دیگر پیش بینی معافیتهای مالیاتی برای شرکتهای دانش بنیان است. با تمام این اقدامات مجلس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکتهای دانش بنیان باز هم اگر احساس میکنند در زمینههایی نیاز به فراهم شدن بستر قانونی و حمایت دارند، میتوانند پیشنهادات خود را مطرح تا در قالب طرح یا لایحه به مجلس اعلام شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه عزم مجلس برای پشتیبانی همه جانبه از شرکتهای دانش بنیان جزم است، گفت: هر بخشی در این کشور وظیفه خودش را دارد، مجلس هم که در زمینه قانون گذاری وظیفه دارد تمام تلاش خود را کرده که در این حوزه کم نگذارد. باید تمام بخشهای موجود در کشور به وظایف خود عمل کنند به عبارتی تا زمانی که یک خواست تبدیل به گفتمان نشود معلوم نیست که به نتیجه برسد.
وی ادامه داد: وقتی اجرای سیاست تولید بار اول به خواست عمومی تبدیل شود، تبدیل به گفتمان و خواست عمومی میشود و در نتیجه اجرای این سیاست عملیاتی میشود و در نتیجه بعد از مدتی روند حمایت و خرید تولیدات شرکتهای دانش بنیان برای تامین تجهیزات راهبردی صنعتی راه میافتد.
علیزاده برمی بیان کرد: مجلس امسال مصوب کرد که برای اتصال شرکتهای دانش بنیان به وزارت صمت و وزارت علوم حلقه واسط شود و بودجه هم توسط مجلس تعیین شده است. ما به دنبال این هستیم که به دانشگاهها به میزانی که بخشهای مختلف صنعت به واسطه اتصال با دانش بنیانها ارتباط پیدا میکنند ارزش قائل شویم.
وی افزود: ما یقین داریم که یکی از راههای نجات کشور حمایت و توجه به شرکتهای دانش بنیان و خرید تجهیزات صنعتی تولیدی آنها برای رهایی صنعت از وابستگی به واردات است.
این نماینده مجلس دلیل عدم توجه مسئولان عالی رتبه به خرید تجهیزات مورد نظر خود از شرکتهای دانش بنیان و روی آوردن به واردات گفت: این امر معضلی در جامعه ما محسوب میشود، اما در چند سال گذشته تغییراتی در این زمینه حاصل شده است. هر چند باید قبول کنیم مقاومتهای اتوماتیکی در این مسیر وجود دارد، چون این اتفاق در چند سال گذشته نیفتاده بود و تازگی دارد.
علیزاده برمی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی و دغدغه بزرگ شرکتهای دانش بنیان در طول سالهای گذشته مشکل بازار و فروش بوده است. دستگاههای دولتی و شبه دولتی مثل پالایشگاهها، پتروشیمیها و مجتمعهای نیروگاهی و ... میتوانند یکی از مشتریان خوب محصولات دانش بنیان و فناورانه باشند، اما این مشتریان برای خرید کالا و محصولات قوانین و مقررات محدود کنندهای دارند و باید از طریق اجرای مناقصه نسبت به خرید محصولات اقدام کنند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه فرآیند مناقصه برای مدیران دولتی طولانی، پیچیده و از همه مهمتر اینکه پرمسئولیت است، گفت: به همین دلیل موانع قانونی برای برگزاری مناقصه در قانون جهش تولید دانش بنیان برداشته شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه دانش بنیانها با یک پشتوانه بسیار قوی قانونی میتوانند محصولات بومی سازی شده خود را به وزارتخانهها و سازمانهای دولتی عرضه کنند، اظهار کرد: این کارگروه برای مدیران شجاعی که به بومی سازی علاقمند هستند مجوز معافیت از تشریفات مناقصات را صادر میکند و وظیفه دیگر این کارگروه طراحی سناریو بومی سازی است به طوری که به مدیران کمک میکند جزئیات قرارداد بومی سازی را تعیین کنند.