سازمان ملل خواستار تمدید قرارداد صادرات غلات شد

رئیس‌ جمهور اوکراین و دبیر کل سازمان ملل خواستار تمدید توافق صادرات غلات با مسکو شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهور اوکراین و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار تمدید توافق با مسکو شدند که به کی‌یف اجازه می‌دهد در طول حمله روسیه، غلات را از طریق بنادر دریای سیاه صادر کند.

به گزارش رویترز، زلنسکی پس از گفتگو با گوترش در کی‌یف گفت که طرح غلات دریای سیاه برای جهان "بسیار ضروری" است و دبیر کل سازمان ملل نیز بر اهمیت آن برای امنیت غذایی جهانی و قیمت مواد غذایی تاکید کرد.

این قرارداد ۱۲۰ روزه که ابتدا با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه در ژوئیه گذشته امضا شد و در نوامبر تمدید شد، در ۱۸ مارس تمدید خواهد شد اگر هیچ یک از طرفین مخالفت نکنند.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه گفت، با این حال، خواسته‌های روسیه هنوز برآورده نشده است و آنکارا "بسیار سخت کار می‌کند" تا اطمینان حاصل شود که توافق ادامه دارد.

گوترش به خبرنگاران در کی‌یف گفت: «من می‌خواهم بر اهمیت حیاتی تمدید ابتکار صادرات غلات دریای سیاه در ۱۸ مارس و تلاش برای ایجاد شرایطی برای امکان بیشترین استفاده ممکن از زیرساخت‌های صادراتی از طریق دریای سیاه در راستای اهداف این ابتکار تأکید کنم». 

روسیه که در ژوئیه گذشته محاصره سه بندر دریای سیاه اوکراین را بر اساس این قرارداد لغو کرد، گفته است که موانع بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی خود قبل از ادامه توافق باید برداشته شود.

برای کمک به متقاعد کردن روسیه برای از سرگیری صادرات غلات دریای سیاه، یک قرارداد سه ساله در سال گذشته منعقد شد که در آن سازمان ملل موافقت کرد که به تسهیل صادرات مواد غذایی و کود روسیه کمک کند.

قدرت‌های غربی روسیه را به دلیل حمله بیش از یک سال پیش به اوکراین با تحریم‌های سختی مواجه کرده اند. در حالی که صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم نیست، مسکو می‌گوید محدودیت‌ها در پرداخت‌ها، لجستیک و صنایع بیمه «مانعی» برای چنین محموله‌هایی هستند.

اوکراین و روسیه هر دو تامین کنندگان عمده غلات و کود‌های شیمیایی جهانی هستند و این تضمین می‌کند که مذاکرات در مورد تمدید قرارداد توسط بازار‌های جهانی به دقت زیر نظر گرفته شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل، کی‌یف تاکنون بیش از ۲۳ میلیون تن ذرت و گندم را تحت این قرارداد صادر کرده است. مقاصد اصلی حمل و نقل چین، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و هلند بوده است.

زلنسکی گفت که او و گوترش که برای سومین بار از زمان حمله روسیه در یک سال پیش به کی‌یف سفر کرده است، همچنین درباره مسائل امنیتی و ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که تحت کنترل نیروهای روسی است، گفتگو کردند.

گوترش گفت که امنیت در اطراف این نیروگاه "حیاتی" است و سازمان ملل در تلاش برای کمک است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا ناظر دارد و هر دو طرف را برای ایجاد یک "منطقه امن" غیرنظامی در اطراف آن تحت فشار قرار داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار