بایدن: احتمال دارد درباره قرارداد آکوس با چین گفتگو کنم

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد انتظار دارد با همتای چینی خود درباره فروش تسلیحات پیشرفته به استرالیا گفتگو کند.

ظهور چین در نظام بین الملل به عنوان یک قدرت همتراز در مقابل آمریکا یکی از بزرگترین چالش‌های امنیتی است که واشنگتن اکنون با آن مواجه است. به همین دلیل، ایالات متحده به دنبال اعمال همان سیاست مهار ضد شوروی علیه چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با ارائه جزئیات بیشتر درباره قرارداد آکوس به منظور ارسال زیردریایی‌های هسته‌ای و تسلیحات پیشرفته به استرالیا به منظور مقابله با تهدیدات چین، از گفتگوی احتمالی خود با شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور در آینده نزدیک خبر داد.

بایدن در جمع خبرنگاران و در کنفرانس خبری با ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در سن دیگو در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وی نگران آن نیست که چین توافق آکوس را تهدیدی برای خود قلمداد کند، صراحتا گفت خیر.

وی درباره احتمال گفتگو با همتای چینی خود در این باره نیز تاکید کرد: بله، این احتمال وجود دارد که با شی صحبت کنم. با این حال، نمی‌توانم جزئیات بیشتری درباره زمان این گفتگو ارائه کنم.

بایدن در اواسط ماه فوریه اعلام کرد مایل به گفتگو با رئیس جمهور چین درباره ورود آنچه بالون تجسسی این کشور به آسمان ایالات متحده خوانده می‌شود است. با این وجود، چنین گفتگویی هیچ گاه انجام نشد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته از آمادگی واشنگتن برای بازگشت روابط با چین به سطح پیشین و قبل از ورود بالون این کشور به آسمان آمریکا خبر داد. بایدن نیز انتظار دارد پس از پایان نشست سالانه کنگره ملی چین با شی جین پینگ به صورت تلفنی گفتگو کند.

قرارداد آکوس میان استرالیا از یک سو و آمریکا و انگلیس از سوی دیگر به منظور ارسال زیردریایی‌های هسته‌ای به کانبرا است و با هدف ایجاد موازنه در برابر پکن در منطقه اقیانوس آرام – هند اجرایی می‌شود. با این حال، چین با محکوم کردن اقدام غرب، این اقدام را ناشی از باقی ماندن تفکر جنگ سرد در میان سیاستمداران آمریکایی می‌داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار