استفتائات رهبری؛

عمل به استخاره واجب است؟

الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

سوال: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
پاسخ: دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعا‌های وارده اشکال ندارد.

سوال: دعا‌هایی که نویسندگان آن‌ها ادعا می‌کنند که در کتاب‌های قدیمی دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و آیا این ادعیه از نظر شرعی معتبر هستند؟ مراجعه به آن‌ها چه حکمی دارد؟
پاسخ: اگر دعا‌ها از ائمه اطهار (علیهم السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آن‌ها حق باشد، تبرّک جستن به آن‌ها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعا‌های مشکوک به این امید که از معصوم (ع) باشند، اشکال ندارد.

سوال: آیا عمل به استخاره واجب است؟
سوال: الزام شرعی در عمل به استخاره وجود ندارد، ولی بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

سوال: بنا بر آن چه گفته می‌شود که در کار‌های خیر نیازی به استخاره نیست. آیا در مورد کیفیت انجام آن‌ها و یا در مورد مشکلات پیش بینی نشده‌ای که در خلال انجام آن‌ها ممکن است پیش بیاید، استخاره جایز است؟ و آیا استخاره راهی برای شناخت غیب محسوب می‌شود یا این که فقط خدا از آن آگاه است؟
پاسخ: استخاره برای رفع حیرت و تردید در انجام کار‌های مباح است، اعم از این که تردید در اصل عمل باشد یا در چگونگی انجام آن. بنا بر این در کار‌های خیر که در آن‌ها حیرت وجود ندارد، استخاره لازم نیست و همچنین استخاره برای آگاهی از آینده شخص یا عمل نمی‌باشد.

س ۱۴۳۶. آیا در مواردی مثل تقاضای طلاق یا عدم آن استخاره با قرآن صحیح است؟ و در صورتی که شخصی استخاره کند، ولی طبق آن عمل نکند، حکم چیست؟
پاسخ: جواز استخاره با قرآن یا تسبیح اختصاص به مورد خاصی ندارد، بلکه در هر امر مباحی که شخص راجع به آن تردید و حیرت داشته باشد به طوری که قادر بر اتخاذ تصمیم نباشد، می‌توان استخاره گرفت و از نظر شرعی عمل به استخاره واجب نیست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار