تلاش اروپا و آمریکا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه

در بحبوحه بحران انرژی در غرب، وزیر خارجه آمریکا از تلاش واشنگتن و بروکسل برای کاهش وابستگی به حوزه انرژی روسیه خبر داد.

تحریم‌های غرب علیه حوزه انرژی روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، گرچه درآمد‌های صادراتی مسکو را کاهش داد، اما با افزایش بهای سوخت در کشور‌های غربی، رشد تورم به اقتصاد آمریکا و متحدانش آسیب جدی وارد کرد. با این حال اکنون واشنگتن به دنبال قطع وابستگی اروپا به انرژی روسیه است.

به گزارش تل تریدر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد ایالات متحده و اتحادیه اروپا اواخر امروز در نشست وزیران شورای انرژی اتحادیه اروپا راه‌های کاهش بیشتر وابستگی به انرژی روسیه را بررسی خواهند کرد.

وی با اشاره به توانایی گسترده آمریکا برای جایگزین کردن گاز مایع خود به جای گاز وارداتی روسیه افزود: «پس از اعمال تحریم‌های اروپا علیه مسکو، صادرات گاز مایع آمریکا به اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی با ۱۴۰ درصد افزایش، به ۵۶ میلیارد متر مکعب رسید که این میزان معادل ۴۰ درصد از کل واردات سالانه این اتحادیه است.»

بلینکن در ادامه از گفت‌وگو با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نگرانی‌های جدی در مورد چالش‌های مرتبط با چین خبر داد. وی تأکید کرد: «من با بورل درباره نگرانی‌های آمریکا پیرامون چالش‌های ناشی از اجبار اقتصادی، مداخله پکن در بازار و سیاست‌های غیربازاری این کشور گفت‌وگو کردم.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین و تلاش پکن برای میانجی‌گری در این زمینه گفت: «چین یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و وظیفه اخلاقی دارد به استقرار صلح در اوکراین کمک کند.»

این سخنان بلینکن در حالی مطرح می‌شود که همزمان با سالگرد جنگ اوکراین، پکن اقدام به رونمایی از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای پایان بخشیدن به مخاصمه میان دو طرف کرد. با این حال واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش این طرح را رد کردند و به دولت اوکراین اجازه مذاکره پیرامون آن را ندادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار