شب قدر، شبی که ملائک بر زمین فرود می‌آیند

شب قدر، شبی است که برکت از آسمان بر زمین نازل می‌شود و ملائکه در آن شب به اذن خداوند بر زمین فرود می‌آیند .

 به گفته کارشناسان مذهبی بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش عبادت در این شب را برتر از هزار ماه بیان کرده است. در شب‌های پرفیض قدر، مومنان و مسلمانان آن را تا صبح احیا داشته و به راز و نیاز با پروردگار هستی مشغول می‌شوند؛ در این شب‌ها دل‌ها نرم شده، چشم‌ها اشکبار و روح‌ها لطیف می‌شود.


بیشتربخوانید


عبادت در این شب‌ها ارزش زیادی دارد و قابل قیاس با سایر شب‌ها نیست، زیرا که در این شب‌ها خداوند در‌های رحمت خود را می‌گشاید و فرصتی مناسب برای نزدیکی با خداوند می‌باشد.

یک کارشناس مذهبی و فرهنگی با اشاره به اینکه قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است به ایرنا گفت: در ایه شریفه «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ» صریحا آمده است که ماه رمضان، همان ماهی است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است.

حجت الاسلام اله وردی خدایی با اشاره به اینکه در آیه شریفه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» نیز تاکید شده که قرآن در شب قدر نازل شده، ادامه داد: از این ۲ آیه شریف در می‌یابیم که شب قدر در ماه مبارک رمضان قرار دارد.

وی اظهار کرد: شب قدر به قدری دارای عظمت است که خداوند متعال در قرآن به صراحت می‌فرماید «لیله القدر خیر من الف شهر»، عبادت و احیا در شب قدر معادل بیش از هزار ماه است.

حجت الاسلام خدایی گفت: شب‌های قدر شب‌های پر فضیلتی است و در این شب‌ها انسان هر چقدر که می‌تواند استغفار کند، صدقه دهد، نماز خوانده و حاجات خود را از خداوند متعال درخواست کنند.

وی اظهار کرد: کسی که قصد دارد در شب‌های قدر احیا نگه دارد، در ابتدا اگر حق الناسی بر گردن دارد آن را ادا کرده و طلب حلالیت کنند، سپس اعمال مربوط به این شب را انجام دهد.

این کارشناس مذهبی و فرهنگی با اشاره به اعمال مشترک شب‌های قدر گفت: غسل کردن مقارن با غروب آفتاب، خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، ۷ مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز ۷۰ مرتبه گفته شود: اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ، احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن)، قرآن به سر کردن و طلب آمرزش از خدای متعال و توسل به اهل بیت (ع) است.

شب قدر قلب ماه رمضان است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: فضایل ماه مبارک رمضان بسیار زیاد است و لیالی قدر قلب ماه مبارک رمضان است که قرآن در این شب نازل شده است.

حجت الاسلام میکائیل اسکندری افزود: شب قدر به اندازه هزار ماه دارای ارزش و فضیلت است به گونه‌ای فرشتگان در این شب به زمین نازل شده و سرنوشت و مقدرات انسان‌ها را تعیین کرده و نزد امام زمان (عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند.

وی ادامه داد: برای این شب‌ها اعمال خاصه و مشترکی وجود دارد که از میان آن‌ها به غسل، صدقه، فرستادن لعن به قاتل امیرالمومنین، خواندن ۲ رکعت نماز استغفار و همچنین زیارت امام حسین (ع) اشاره کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: در اکثر مساجد و هیات حسینی در شب‌های قدر مراسم مخصوص این شب‌ها برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سیدمحمود حسینی افزود: برنامه‌های مخصوص شب‌های قدر از ساعت ۲۳ در تمام مساجد آغاز می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تلاوت قرآن کریم، دعاخوانی، خواندن نماز به صورت جماعت و قرآن برسر گذاشتن اشاره کرد.

وی با اشاره به فضیلت‌های شب قدر، ادامه داد: مقدرات انسان در این شب تعیین شده و سرنوشت انسان تغییر می‌یابد، تمام ملائک نیز به زمین نازل می‌شود و فشار بر زمین به واسطه حضور فرشتگان بقدری زیاد می‌شود که این شب را قدر نامیده شده که به معنی تنگی است.

حجت الاسلام حسینی گفت: از بین شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان مشخص نیست کدام یک، شب قدر است، ولی توصیه شده که هر سه شب را احیا نگهداشته و قرآن تلاوت کرده و عبادت کنند.

وی ادامه داد: احیا نگهداشتن در شب قدر به معنی بیدار ماندن نیست بلکه بیدار کردن قلب است و انسان بتواند در این شب اعمالی انجام دهد که خود را به خدا نزدیک کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اعمال مشترک شب‌های قدر، گفت: در شب بیست و سوم خواندن هزار رتبه سوره قدر توصیه شده و همچنین سوره دخان، رم و عنکبوت نیز تاکید شده تلاوت شود و همچنین علاوه بر غسل اول شب، یک غسل نیز قبل از اذان صبح توصیه شده است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: شب قدر ، ماه رمضان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۲
خدا کمک همه کنه انشالله ...
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۵:۵۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : در این شب‌های قدر از جمیع برادران خواهران پدران مادران دینی بزرگوار عزیز خودم التماس دعا دارم . التماس دعا و صلوات .
آخرین اخبار