انجام ۲۳ درصدی عملیات آبخیزداری در کشور

معاون آب خیزداری سازمان وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود ۲۳ درصد عملیات آب خیز داری در کشور انجام شده است که با اجرای آن ما میتوانیم ۷۰ درصد خسارت‌های ناشی از سیل را کاهش دهیم.

امروز میز اقتصاد به بررسی استفاده از منابع آبخیزداری با وقوع سیل در چند روز  اخیر با حضور آقای وحید معاون آب خیزداری سازمان آب خیزداری و سایر مسئولان مربوطه پرداخت.

سوال : ما چند نقطه سیل خیز در ایران داریم؟

وحید :در کل بیش از چهارصد و پنجاه شهر در معرض خطر سیل قرار دارند. بیش از ده میلیون هکتار در کشور حوزه سیل خیز وجود دارد. این عوامل که باعث سیل خیزی میشود خسارت های زیادی را هم وارد خواهد کرد. ما میتوانیم هفتاد درصد خسارت ها را کاهش دهیم. حدود بیست و سه درصد کشور اکنون آب خیز داری انجام شده است. مجموعه اقداماتی که اکنون انجام شده خوب بوده است و ما در خیلی از نقاط آبدهی قنات هایمان سه برابر شده است. ما حدود هجده میلیون تن می‌توانیم کاهش فرسایش داشته باشیم.

عقب ماندگی ما فقط به دلیل مشکلات اعتباری است و اگر اعتبار تامین شود اثرات خوبی خواهد داشت. ما یک برنامه جهانی نوشتیم که در این برنامه قرار شد ما حدود چهل میلیون هکتار اجرا داشته باشیم. ما حدود صد و هشتاد و دو همت منابع نیاز داریم. ما اکنون در چهل و یک میلیون هکتار مطالعه آب خیزداری داشتیم. ما میتوانیم در طول برنامه هفتم و هشتم برنامه آبخیز داری را اجرایی کنیم. 

سوال: چقدر در استان شما مناطق سیل خیز وجود دارد؟

میرزایی: حدود شصت درصد استان ما کوهستانی است. در استان ما خیرین پای کار هستند و ما کار مشترکی را با خیرین شروع کردیم. ما با اجرای عملیات آب خیزداری میتوانیم شرایط را در استان بهبود ببخشیم. در قالب ماده سه قانون این تعریف شده و ما میتوانیم در عرض هایی که مستعد هستیم از طرح های مختلف استفاده کنیم و آنها را مدیریت کنیم.

سوال : نظر شما در این خصوص چیست؟

وحید: ما در حال مدیریت طرح های خود در این حوزه  هستیم. تا کنون شش یا هفت میلیارد سرخ های اقتصادی نوشته شده است که در حال اجرا است و در چند سال اخیر اتفاق افتاده است. ما اکنون در طرح های مختلف چندین میلیون بخش های مشارکتی داریم. 

سوال: اجرای عملیات آبخیزداری رو چگونه ارزیابی می کنید؟

پیری:ما عملیات آب خیزداری مان در دست اجرا است. بعد سیل سال اخیر ما با عملیات آب خیزداری توانستیم کاری کنیم که خسارت زیادی به منابع آب خیزداری استان وارد نشود.

وحید: اکنون این لایحه آب خیزداری در کمیسیون زیر بنایی دولت در حال بررسی است. کلیه لایحه آب خیزداری مصوب شد و به بحث های کارشناسی رفت. ما اکنون با وزارت نیرو مشکل داریم اما در زمینه کاری با آنها هم پوشانی زیادی داریم. در مدیریت آب خیزداری مدیریت رودخانه ها هم مد نظر است اما لایحه ها به هم مربوط نمیشود. با این روند بررسی ما تا خرداد این موضوع را بتوانیم به اتمام برسانیم. مجموعه عوامل زیادی از جمله در  بخش دولتی و مردمی در آب خیزداری دخیل هستند و اگر مشخص شود که مدیریت به چه صورت باشد و به صورت واحد باشد یا خیر کار ها سریع تر به نتیجه می‌رسد‌. شورای عالی آب خیزداری سیاست گذاری را برعهده دارد.

برچسب ها: آبخیزداری ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار