مصرف قارچ‌های سمی در طبیعت شهرکرد منجر به مرگ می شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: مردم از مصرف قارچ‌های خودرو و وحشی به دلیل احتمال مسمومیت و عوارض ناشی از آن پرهیز کنند.

رضا محمدی با اشاره به اینکه مصرف قارچ‌های خودرو و سمی در طبیعت شهرکرد می‌تواند باعث بروز علائم مختلف از جمله نارسایی کبد و در موارد حاد منجر به مرگ شود، گفت: اکثر مسمومیت‌های گزارش‌شده با قارچ‌های سمی به علت مصرف تصادفی گونه‌های سمی قارچ به‌جای گونه‌های خوراکی آن بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: این نوع مسمومیت‌ها اغلب در اوایل فصل بهار و همزمان با آغاز رویش قارچ‌ها رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید


محمدی ضمن اشاره به آمار منتشرشده توسط دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ متاسفانه ۷۹۷ نفر در اثر مسمومیت با قارچ سمی به بیمارستان مراجعه کردند که نشان‌دهنده شایع‌بودن این مسمومیت است.

وی ادامه داد: بالاترین آمار مسمومیت ناشی از قارچ سمی مربوط به برخی از شهر‌های استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، گلستان، کردستان، لرستان، همدان، قزوین و شهرکرد بوده است.

محمدی اظهار داشت: مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، طیف وسیعی از علائم بالینی از جمله اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، درد‌های شکمی، زردی چشم، یرقان و همچنین اختلالات متابولیک شامل کاهش قند خون، اختلالات هورمون‌های تیروئیدی و اختلالات عصبی اعم از تشنج، بی‌قراری، توهم و همچنین اختلالات کلیوی را در پی دارد.

وی گفت: در موارد حاد، علائم در کمتر از ۶ ساعت پس از مصرف قارچ سمی بروز پیدا می‌کند و می‌تواند بین ۲ تا ۶ روز منجر به مرگ شود.

محمدی تاکید کرد: از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (به‌ویژه درختان خشک‌شده) می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری‌شده توسط افراد بومی جدا خودداری کنید.

وی افزود: در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به‌ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف قارچ خودرو، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود.

برچسب ها: قارچ سمی ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.