معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : نه تنها در شهرستان‌های گرمسیری بلکه در مناطق معتدل هم بیماری زنگ گندم در مزارع گندم و جو مشاهده شده است.

فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : زنگ گندم از جمله بیماری‌های خسارت‌زایی است که در صورت کنترل نشدن، به گندم‌های سراسر استان آسیب جدی وارد می‌کند، ابرناکی، بارندگی‌های بیش از حد نرمال و دمای معتدل باعث ایجاد شرایط مساعد برای شیوع و گسترش این بیماری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه افزود: در سال جاری به دلیل بارش‌های خوب استان وضعیت رشد گندم در شرایط مطلوبی قرار گرفته است، اما به علت بالا بودن احتمال فعالیت عوامل خسارت زای گندم شامل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز و عوامل غیرمترقبه مانند گرما یا تندباد شدید ممکن است وضعیت مطلوب فعلی دچار تغییر شود.

وی افزود: زنگ گندم از جمله بیماری‌های خسارت‌زایی است که در صورت کنترل نشدن، به گندم‌های سراسر استان آسیب جدی وارد می‌کند، ابرناکی، بارندگی‌های بیش از حد نرمال و دمای معتدل باعث ایجاد شرایط مساعد برای شیوع و گسترش این بیماری می‌شود.

شریفی گفت: بازدید میدانی کارشناسان حاکی از آن است که نه تنها در شهرستان‌های گرمسیری بلکه در مناطق معتدل هم بیماری زنگ گندم در مزارع گندم و جو مشاهده شده است لذا این زنگ خطری است که بایستی کشاورزان هر چه سریعتر نسبت به سم‌پاشی مزارع گندم و جو اقدام کنند.

وی گفت: کشاورزان از قارچ کش مناسب علیه این بیماری استفاده کنند، قارچ‌کش‌ها تا ۱۵ روز گندم را محافظت می‌کند، اگر به موقع سمپاشی صورت نگیرد، به برگ پرچم آسیب می‌زند و سپس به خوشه گندم آسیب می‌زند و شاهد کاهش عملکرد هستیم.

شریفی ادامه داد: از دیگر آفاتی که توانایی خسارت رساندن در ادامه فصل به گندم‌های استان را دارد، شته‌های غلات و سِن گندم است.

وی درباره شرایط رشد شته افزود: شته‌ها از شیره برگ و خوشه تغذیه می‌کنند و اگر شرایط بارندگی مساعد باشد و دما در شرایط متعادل قرار گیرد در ادامه فصل آفت شته می‌تواند برای گندم‌های استان خطرآفرین باشد.

شریفی عنوان کرد: باتوجه به پیش‌بینی‌های اداره کل هواشناسی استان از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت شرایط جوی ابرناکی بر استان غالب می‌شود که در این شرایط بیماری زنگ و آفت شته در مزارع با تراکم بالا ایجاد خسارت می‌کنند.

وی اضافه کرد: مبارزه به موقع با بیماری زنگ، شته و ِسن از طریق سموم مناسب از بروز خسارت‌های حتمی به محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.