از ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۲ که فاطمیون تأسیس شد تا امروز به دلیل حضور بی نظیر رزمندگان افغانستانی در مناطق درگیری سوریه، بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت را از آن خود کرده‌اند.

بیش از شش سال سوریه درگیر یک جنگ نیابتی شده بود. به غیر از ارتش سوریه، گروه‌های مقاومت از سایر کشورها برای مقابله با گروهک‌های تروریستی تکفیری راهی سوریه و عراق شدند. هدف آن‌ها نابود کردن تروریست‌هایی بود که با حمایت قدرت‌های بزرگی همچون آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در سوریه و عراق به جنایات بیشماری دست زدند، از جانب همین قدرت‌ها تجهیز شده و با هدف آنان در این کشورها دست به تجاوز زدند. در جریان سوریه ۸۸ کشور جمع داعشی‌ها و تکفیری‌ها را تشکیل دادند و جبهه متحد کفار منافقین برای شکستن پل مقاومت تشکیل شده بود.

با حمله تکفیری‌ها به سوریه و در خطر قرار گرفتن حرم حضرت زینب (س)، افغانستانی‌های بسیاری که در سوریه بودند، از حرم اهل بیت (ع) دفاع کردند. همچنین افغانستانی‌های دیگری که در کشور افغانستان و سایر کشورها بودند به سوریه رفتند. فاطمیون یکی از نیروهای فعال شیعه و مبارز افغانستانی است که برای دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری و حضرت رقیه سلام الله علیهما در مقابل نیروهای داعش در سوریه تشکیل شد. مجاهدان افغانستانی سپاه محمد (ص) که در افغانستان در خط مقدم بودند و نیروهای تیپ ابوذر که در زمان دفاع مقدس کنار رزمندگان ایرانی به دفاع از اسلام پرداختند، هسته اولیه فاطمیون را تشکیل دادند.

در ابتدا این جمع برای تجدید خاطره آن دوران، هیئت مذهبی را تشکیل داده و جمعه هر هفته دعای ندبه برگزار می‌کردند. مدیریت این هیئت هم با ابوحامد بود. با آغاز تجاوز به خاک سوریه، در اولین نوبت یک گروه ۲۲ نفره به‌صورت داوطلبانه به این کشور رفتند. این گروه ۲۲ نفره در ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۲ راهی سوریه شدند و رسماً این یگان را تأسیس کردند.

بعد از آن دو گروه ۱۵ نفره و ۲۲ نفره دیگر هم راهی سوریه شد. فاطمیون در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی با استعداد یک گروهان اعلام موجودیت کرد، تبدیل به تیپ شد و پس از آن به خاطر بالا رفتن استعداد نیرو و توان عملیاتی لشکر شد. نخستین فرمانده و موسس فاطمیون، شهید علیرضا توسلی اهل افغانستان، با نام جهادی ابوحامد بود که سال ۹۳ به شهادت رسید.

از عملیات لاذقیه در ارتفاعات کسب، عملیات آزادسازی شهر ملیحه در دمشق، عملیات دیرالعدس در درعا، عملیات تل قرین در درعا، عملیات بصری الحریر در درعا، نبرد پالمیرا و عملیات آزادسازی شهر البوکمال به عنوان دست آوردهای مهم این لشکر می‌توان یاد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
اولا که جناب .شما نیروهای مقاومت رو دست کم نگرفتی تنها بلکه رشادت های سردار عزیز شهید رو هم نادیده گرفتی..نیاز به توضیح نیست عالم دید که اگر سردارشهید حاج قاسم و نیروهای مقاومت نبود .روسیه به تنهایی کاری نمیتونست.
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل.
۱۲:۵۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
درمورد این گروهها این ها در جنگ های نیابتی زیاد تاثیری ندارند.در جنگ سوریه نقش مهم را روسیه وکشورهای ابرقدرت داشتند .در اینترنت هست که چگونه روسیه پایگاههای داعش و تروریست ها را نابود که از کوه و دشت فرار می کنند همینطور ناتو که اگر بخاطر آنچه پایگاه ایران در سوریه می نامند نبود همان اول کار تروریست ها را نابود کرده بودند.ایران بیشتر افتخارات کشورها را به نام خود به ثبت برساند .ناگفته نماند این گروه در بامیان و غرب کابل هم رفتند در کنار فرماندهان شیعه محلی ولی نتوانستند برای مدتی آنجا را نگه دارند و همچنین در پنجشیر هم بودند که آنجا هم نتوانستند مقاومتی نشان دهند چون خیلی می گویند چرا در افغانستان ووطن خودشان نبودند .بودند ولی این گروهها زیاد کارایی ندارند بیشتر باید از طریق ابر قدرت ها برای از بین بردن گروههای دهشت افکن خصوصا در افغانستان کمک گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲
سلام ودرود خدا برشهدای لشکر فاطمیون جمهوری اسلامی ایران این لشکر خدای را باید تقویت و سازماندهی شود توسط فرمانده های سپاه برای همیشه با خانواده درجه یک حتی درجه دو آنان درکشور شناسنامه ایرانی داده شود و در ایران برای همیشه زندگی کنند مثل لشگر بدر عراق همین لشگر فاطمیون روزی پدر طالبان را در خواهند آورد
آخرین اخبار