علی اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی پس از بررسی قوانین، و مقررات موجود و بررسی های میدانی در بنادر و همچنین مذاکره با جامعه کارگران خن کار، انجمن صنفی کارگران، انجمن صنفی شرکتهای پیمانکاری تخلیه و بارگیری، طرح هایی را برای رفع مشکل بیمه ای و سایر چالشهای خنکاران به عنوان قشر زحمت کش و موثر در حملونقل دریایی کشور در دستورکار قرار گرفت.
وی افزود: بررسیها نشان داد خنکاران با مسائل و مشکلات مختلفی از جمله عدم پرداخت کسورات بازنشستگی تمام ایام ماه، عدم برخورداری از بیمه درمان در تمام ایام ماه، نبود امکانات رفاهی برای اسکان در ایام کاری و تاخیر دستکم دو هفتهای در دریافت حقوق و... دست و پنجه نرم میکنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اشکالات طرح پیشنهادی سازمان بنادر به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفته و درنهایت مقرر شده است، روش پیگیری و فرآیند اجرایی طرح مربوطه تدوین شود، بیان کرد: پیش نویس دستورالعمل اجرایی تهیه شده، در دست اصلاح و تکمیل است و طی امسال به اجرا گذاشته خواهد شد.
معاون وزیر راه خاطرنشان کرد: طبق توافقات حاصل شده مقرر شده تا این طرح در مرحله نخست در بندر امام خمینی(ره) به اجرا در بیاید و در صورت موفقیت در سایر بنادر جنوبی نیز اعمال شود.
گفتنی است، بیش از ۹۰ درصد واردات و صادرات کالا از طریق حمل و نقل دریایی و توسط کشتی انجام میشود. عملیات تخلیه و بارگیری کالاها از/ به انبار کشتی توسط کارگرانی انجام میشود که به آنها کارگران خن کار میگویند. با توجه به تعدد این افراد و حجم کالاها، امکان انجام کار در تمام ایام ماه برای کارگران خن کار میسر نیست و به اجبار گروههای کارگری در روزهایی که نوبت برای کار کردن به آن ها تعلق میگیرد ، در محل کار حاضر می شوند.
این در حالی است که در بازه زمانی یکماهه، ممکن است تعداد روزهای نوبت به کاری یک خنکار، از یک تا حداکثر ۱۰ روز باشد؛ بنابراین پیمانکاران نیز بر اساس تعداد روزهای کاری تعلق گرفته برای کارگران، کسورات بیمه و بازنشستگی پرداخت میکنند. این مسئله موجب میشود یک خنکار در پایـان ۳۰ سال کار و رسیدن به سن بازنشستگی، با تجمیع ایام بیمه پردازی، با سابقه ۱۰ الی ۱۵ سال بازنشسته شود و نتواند حداقل حقوق بازنشستگی را به صورت کامل دریافت کند.