دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان گفت: در محتوای آموزشی اصلی‌ترین معیار موضوع نیاز سنجی جامعه در حوزه کتاب‌های درسی است.

علی کریمی فیروز جانی دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان گفت: باید آموزش و پرورش را در معیار‌های مختلف ارزیابی کنیم، ما با آموزش استاندارد، ایده آل و آموزش و پرورشی که در تراز جمهوری اسلامی باشد فاصله داریم، بنابراین باید تلاش کرد تا این فاصله را تا حد امکان کم کنیم.

او افزود: یکی از مولفه‌های اصلی آموزش موضوع محتوا‌های آموزشی است که رهبر انقلاب این موضوع را در چند معیار هم از جهت آموزشی و هم از جهت پرورشی ارزش گذاری کردند. موضوع نافع بودن یکی از معیار‌های رهبر انقلاب است که در خصوص دانشگاه‌ها و مدارس صدق  پیدا می‌کند. نافع بودن نیاز‌های جامعه ما در حوزه آموزش و پرورش است.

سحر اسماعیلی معلم برگزیده کشوری در ادامه با اشاره به این که برخی دانش آموزان در خواندن و نوشتن فارسی مشکل دارند بیان کرد: برنامه درس ملی زمانی که می‌خواهیم یک محتوا را آموزش ببینیم نظام را در ۱۱ عرصه در طول ۱۲ سال کامل مشاهده می‌کنیم. 

علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در برنامه درس ملی و در سند تحول بنیادی آموزش و پرورش پیش بینی‌های خوبی را ناظر بر تغییر در محتوای آموزشی داشتیم. اما برخی موانع در حوزه محتوای آموزشی اجازه اجرای آن در برخی مدارس را نداده است. 

او افزود: متناسب با نیاز جامعه یک مسئله نسبی است و به صورت فراگیر در جامعه صورت نگرفته است. بخشی از آن چیز که مورد نیاز جامعه بود در کتب درسی نیز دیده می‌شود. در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال گذشته بعد از سخنان رهبر انقلاب در در ۱۴ اردیبهشت یک پروژه نیاز سنجی اساسی را برای کشف نیاز‌های جامعه آغاز کردیم.

او گفت: تغییر محتوا‌های آموزشی در دستور کار است و این اقدام را از پایه‌های پایین‌تر یا همان مقطع ابتدایی در نیم سال اول سال تحصیلی جدید آغاز خواهیم کرد. 

کریمی فیروز جانی در ادامه گفت: در محتوای آموزشی اصلی‌ترین معیار موضوع نیاز سنجی جامعه در حوزه کتاب‌های درسی است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.