تداوم و شدت خشونت‌زایی و خشونت‌طلبی در جامعه نگران‌کننده شده اما نکته عجیب سکوت مدعیان روشنفکری است؛ سکوتی که فارغ از بایدها و نبایدها ناجوانمردانه به نظر می‌رسد.

چند ماهی است که ناامنی‌ها و اغتشاشات در کشور فروکش کرده است، اما با این حال تنش و خشونت هنوز در ستون اخبار حوادث قدرت‌نمایی می‌کند، خشونتی که در حوادث اخیر ریشه دارد و به وضوح توسط گروهی از هنجارشکنان علیه قشر مذهبی جامعه اتفاق می‌افتد. خشونتی که از جنس درگیری و بحث و جدل نیست، بلکه از جنس جنایت و کشتار است.

تداوم و تعدد چنین حوادثی در کشور، علاوه بر آنکه آرامش جامعه را سلب و خاطر مردم را مکدر کرده است، باطن ضد دموکراسی جریانی را به تصویر می‌کشد که مدتی قبل ادعای آزادی‌خواهی داشت و در ناقوس دموکراسی می‌دمید. این جریان، آنچنان یک‌جانبه خود را بر حق می‌بیند که در این مسیر هر اقدام غیرقانونی و حتی ضدانسانی را مباح می‌داند و حتی آن را ارج می‌نهد. همچنانکه در جریان ناامی‌های خیابانی، شاهد صحنه‌های تلخ و بزهکارانه‌ای بودیم که منجر به شهادت مظلومانه «روح‌الله عجمیان» و «آرمان الله‌وردی» و جوانان بسیار دیگر شد.

حالا که بعد از چند ماه، اپوزیسیون به دلیل فقدان تئوری و پشتوانه سیاسی و اجتماعی، دیگر بهانه‌ای برای بر هم زدن امنیت را ندارد؛ با ایجاد موج‌های رسانه‌ای و تبلیغات گسترده می‌کوشد خود را زنده نگاه دارد و بر حق نشان دهد؛ اما علیرغم این تلاش، شهادت «حمیدرضا الداغی» در سبزوار که مظلومانه فدای خشونت بی حد و مرز شد، فرصت دیگری برای شناخت دقیق جریان براندازی و فاصله قابل توجه عمل و ادعای آن‌ها فراهم کرده است.

شهادتی که پایانی بر شعار دروغین «زن، زندگی، آزادی» بود. حادثه سبزوار نشان داد که وزن این شعار‌ها ثقیل‌تر از دهان افرادیست که به دختر ایرانی تنها به عنوان صعود برای کسب قدرت می‌نگریستند. شعاری که در نهایت به هنجارشکنی و خشونت در جامعه ختم شد.

دفاع و تحقق شعار زن، زندگی، آزادی را الداغی با اقدام شهادت گونه اش به تصویر کشید که برای آزادی دختر ایرانی از جانش گذشت. اقدامی که ثابت کرد علی رغم تلاش‌های ضدانقلاب و رسانه‌های بیگانه که قصد دارند مردم ایران را مخالف و مغایر با دین و ارزش‌های اسلامی و ایرانی جلوه دهند، اما مردم ایران بر اصول‌ها و ارزش‌های دینی و عرفی جامعه که مبتنی بر آزادی، معرفت، غیرت و آزادگی است، پایبند هستند.

الداغی در یکی از خیابان‌های سبزوار وقتی آزار و اذیت دو جوان نسبت دو دختر را می‌بیند به سمت آن‌ها می‌رود تا از «خواهرهای‌مان» دفاع کند، اما اوباش وارد درگیری شده و او را مورد اصابت ضربات مکرر چاقو قرار می‌دهند.

آنچه در سبزوار برای این جوان رخ داد، به قدری بغرنج و ناراحت کننده و توأم با بی‌عدالتی است که هیچ تئوری و ادعایی حجم رفتار غیرانسانی صورت گرفته در آن را برنمی‌تابد. پدر دختری ۳ ساله که برای حمایت از دو دختر جوان جان خود را در اثر اصابت چندین ضربه چاقو از دست داده و کسانی درباره این واقعه تلخ سکوت کرده‌اند که مدتی قبل به خاطر درگیری بر سر رعایت حجاب در یک مغازه ماست فروشی زمین و زمان را به هم دوخته بودند و فریاد وا اسفا سر می‌دادند.

سوالی که در تداوم این خشونت‌ها پیش می‌آید این است که حالا که دشمن به روش‌های نئولیبرالیستی و از طریق جنگ سرد سعی در بهم ریختن آرامش و دوقطبی‌سازی جامعه دارد و هرروز هم نمود بیشتری پیدا می‌کند؛ چند جان دیگر باید فدای افکار ضد وطن‌پرستی شوند؟

سال‌ها پیش نیز «علی خلیلی» طلبه ناهی از منکر که در تیرماه سال ۹۰ در یک درگیری خیابانی زخمی شد و حدوداً سه سال بعد براثر همان جراحات به شهادت رسید. نگاهی به اتفاقات اخیر نشان می‌دهد تعدد این میزان از خشونت به سطح نگران کننده‌ای رسیده است؛ به طوری که در حدود یک هفته گذشته ۴ روحانی مورد حمله قرار گرفتند.

اخیراً در قم خودرویی به دو طلبه در ایستگاه اتوبوس خیابان شهدا حمله و پس از زیر گرفتن و مصدومیت آنها، از خودرو پیاده شده و یکی از طلاب را مورد ضربات شدید چاقو از ناحیه گردن و پهلو قرار داد. ضارب سپس برای حمله به مأموران نیروی انتظامی اقدام می‌کند و قصد خلع سلاح و تصاحب اسلحه مأموران انتظامی را داشته که با شجاعت مأموران دستگیر می‌شود.

در مورد دیگری، یک روحانی ۳۵ ساله در بلوار مرزداران تهران ساعت ۹ روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت پس از پارک خودرو شخصی، توسط یک دستگاه خودرو سواری به زیرگرفته شد. طبق اظهارات مسئولان انتظامی، راننده که به قصد عمد روحانی را بر روی کاپوت ماشین برای فاصله طولانی می‌کشد، از صحنه متواری شده است و تحت تعقیب پلیس قرار دارد.

ترور آیت‌الله عباسعلی سلیمانی نماینده مجلس خبرگان در یک بانک نیز مصداق دیگری از فوران این خشونت افسارگسیخته و بی حد و مرز است که پیر و جوان نمی‌شناسد.

علاوه بر این دهم اردیبهشت نیز فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در حالی که با خانواده‌اش در یکی از خیابان‌های شهرستان در حال تردد بودند، ناجوانمردانه ترور شدند.

اما آنچه مایه تعجب است، این است که روشنفکران و اصلاح‌طلبان که در ماه‌های گذشته برای کوچک‌ترین اتفاقات صورت گرفته از سوی مذهبی‌نما‌ها (ازجمله اقدام زشت خالی کردن سطل) از کاه، کوه ساختند و از هیچ تلاشی برای هیاهو و قیل و داد دریغ نکردند، در برابر چنین حوادثی، جامه سکوت بر تن کرده و منفعت خویش را در سکوت انفعال‌گونه می‌بینند.

ناصر ایمانی کارشناسی مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شرایط نگران‌کننده جامعه و طغیان خشونتی تمام نشدنی، می‌گوید: «دو موضوع متفاوت وجود دارد که باید محل بحث قرار بگیرد؛ یکی بحث آکادمیک علمی از نظر روانشناختی و روانشناسی جامعه و بحث دیگری بحث سیاسی است. بحث اول که باید متخصصین امر و روانشناسان اجتماعی درباره آن اظهارنظر کنند این است که جامعه ما، الان از عقده‌های فروخفته یا خشم درونی رنج می‌برد. بحث فقط بر سر مسائل سیاسی نیست.»

ایمانی ادامه می‌دهد: «درگیری‌های پیش پا افتاده بر سر موضوعات ساده که می‌تواند به راحتی حل شود به درگیری‌های شدید منجر می‌شود. جامعه به لحاظ روانشناختی ملتهب است و خشم درونی دارد؛ نه الان بلکه مدت‌هاست اینگونه است و عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و یا مجموعه‌ای از این‌ها پشت این ماجرا وجود دارد.»

او درباره حادثه تلخ سبزوار و شهادت حمیدرضا الداغی می‌گوید: «در ماجرای اخیر، وقتی دو تا خانم مورد اذیت و آزار قرار گرفتند و یک نفر به کمک آن‌ها آمد می‌بینیم بلافاصله چاقو بیرون می‌آید و فردی در این ماجرا شهید می‌شود، این افراد می‌توانستند دست به ضرب و شتم بزنند، اما فوری چاقو به دست می‌شوند.»

این کارشناس سیاسی در تحلیل وجه سیاسی شرایط موجود بیان می‌کند: «رفتار مخالفان یا معاندان نظام در ماه‌های گذشته این طور بوده که اگر فردی به نوعی در چارچوب طرفداری از نظام یا قوانین قرار بگیرد هرگونه خشونتی علیه او، حتی قتل او کاملاً مباح و جایز است و حتماً باید انجام شود؛ اما اگر کوچک‌ترین توهین یا بی احترامی به او صورت بگیرد؛ چه برسد به آسیب‌های بدنی با فردی که مخالف نظام است یا از قوانین حکومت تبعیت نمی‌کند به شدیدترین شکل موضوع را در رسانه‌ها مطرح و پیگیری می‌کنند.»

ایمانی به اشاره برخورد‌های دوگانه در برابر قانون معتقد است: «رویه‌ای ایجاد شده از یک طرف خون را مباح می‌دانند و از طرف دیگر حرام. این بسیار عجیب است و شاید در جای دیگری شاهد نباشیم. در شرایط فعلی کسی که مخالف نظام هم باشد، در اقدامی قوانین را زیر پا بگذارد یا حتی مرتکب قتل شود؛ تحسینش می‌کنند. وقتی قاتل مخالف نظام باشد انتظار دارند در امان باشد و حتی مورد تشویقش و تقدیس قرار می‌گیرد. چنین پدیده‌ای در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.»

به نظر می‌رسد آنچه در رسانه‌های رسمی و غیررسمی درباره چنین مسائلی بازگو می‌شود، در ادامه این روند اثرگذار است. چهره‌های شناخته شده و سلبریتی‌ها می‌توانند با موضع‌گیری خود درباره خشونت‌های این چنینی تا حدی از ادامه این چرخه ممانعت ورزند. ایمانی در این باره می‌گوید: «این پدیده که این‌ها از لحاظ رسانه‌ای تبلیغ می‌کنند واقعاً خطرناک است و به شدت خشونت را افزایش می‌دهد؛ آن‌ها از یک طرف خون ریختن و قتل را مباح می‌دانند و از طرف دیگر کوچک‌ترین برخورد را حرام می‌کنند.»

او همچنین در تحلیل مواضع اخیر سلبیریتی‌ها نسبت به حوادثی از این دست عنوان می‌کند: «در چند ماه اخیر سلبریتی‌ها در مقطع حساس تاریخی قرار گرفتند؛ اصلاً حرف این نیست که آن‌ها عقاید خو را ابراز نکنند یا اینکه عقایدشاید باید منطبق با تعاریف رایج کشوری باشد. اصلاً منظور این نیست! آن‌ها هم مثل آحاد جامعه می‌توانند حق انتخاب و آزادی داشته باشند؛ اما دو نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه سلبریتی یا مشهور شدن آن‌ها در این جامعه و با ساز و کار و قوانین این حکومت بوده است؛ ناجوانمردانه است که بخواهند نمک بخورند و نمکدان بشکنند.»

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان یادآوری می‌کند: «نکته دوم اینکه نمی‌خواهیم سلبریتی‌ها آن‌چه ما می‌پسندیم را بیان کنند، اما این ناجوانمردانه است که در مواردی که یک کار خلاف قانون و عرف صورت می‌گیرد، سکوت کنند؛ حتی نمی‌گویم خلاف شرع! واقعاً جریان روشنفکری که به «روشنفکری سلبریتی‌ها» تبدیل شده در طول تاریخ کشورمان کارنامه خوبی در مقاطع حساس از خودشان به جا نگذاشته‌اند.»

منبع: مهر

برچسب ها: شهید ، آزادی خواهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۳:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
داعشی های وطن فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
عجب تحلیل سطحی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
بسه قهرمان سازی. به فکر معیشت مردم بدبخت باشید،اگه اقتصاد درست بشه به طبعش انشاالله فرهنگ مردم هم درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
فردین
۲۳:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
عشق است اینجور شهادتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوستت دارم آقای شهید الداغی
قربون معرفتت برم قربون انسانیتت بشم. نمیدونم چطوری از مردانگیت و انسانیتت حرف بزنم. این حرف من هست، اونایی که چشم ندارن حرفهای من رو بشنون چشمشون دراد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرگ بر بی حجاب ، بی حجاب ضددین وانقلاب اسلامی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
مرگ بر جنایتکاران ومخالفین انقلاب اسلامی ایران،شهید غیرت حمیدرضا الداغی می بیند که دختری را باچاقو تهدید میکنند که سوار ماشین کنند اما با شجاعت جلو می رود واز دختران دفاع می کندچرا که آن اوباش قصد دزدی ناموس مردم رو داشتند وبا ایثار جانش دو دختر را از دست ناموس دزدان رها می کند ، الهی تمام شهیدان با امام حسین همنشین شوند. اما تو زن مسلمان چرا بی حجاب بیرون می آیی چی رو می خواهی ثابت کنی بیماریت را یا بی غیرتی مردت را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سکوتشان پر دوام وهمیشگی باد
سکوتشان آسایش دو دنیاست برای خودشان وجامعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
حرف می زنند می گویند حرف زدند
سکوت می کنند می گویند سکوت کردند!!
بالاخره تکلیف شون چیه!!؟؟
حرف بزنند یا سکوت کنند!!؟؟
باز خداروشکر این حادثه جایی اتفاق افتاد که دوربین داشت مثل روز روشن بود ماجرا چیه نه اذیت آزار ایجاد مزاحمت
وای به روزی که توی یک مکان بدون دوربین اتفاق می افتاد!!! کاسبان تا یک سال سوار امواج می شدند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
به جا و سنجیده حرف بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا رحمتش کنه.... مسئولان منتظر اینطور فرصتهایی برای بهره برداری اند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو ی نامرد وبی غیرت برو بخواب
Iran (Islamic Republic of)
الی
۲۲:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
جان مادرتون هر دوتا را اعدام کنید یکی چاقو از پشت زده یکی از جلو به قلبش اینارو زجر بدید بعد اعدام دوتا بچه دهه هشتاد بی پدر تو خیابان بچرخونید بشه درس عبرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
فقط کافیه فیلم جدید همسر و مادر شهید ببینید که چطور گله میکنند از هک گوشیش و انتشار عکس های خانوادگیشون واقعا باعث بلاهت!!
Switzerland
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقایان وخانم های سلبریتی کجا هستید ؟لال شدید؟؟! چرا وقتی که باید حرفی بزنید نیستید فقط برای روسری ازسربرداشتن وبی عفتی نفره اول هستید .خدا ازتون نگذزه که جواب گریه های مادر شهید غیرت وعزت الداغی روچه جوری میتونیدیدید.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر گودرزی
۲۲:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
لعنت بر وطن فروشان و خائنین و دین ستیزان و عوامل محرک و دستور دهنده به اونها در هر جای جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلبریتی های بیسواد و بیشعور چرا الان استوری و پست نمیزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
جوونی که عاقبت بخیر شدی شهادتت مبارک امیدوارم همه زنها بدونن چه کسانی مدافع واقعی اونا هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهم نیست سکوت مرگبار اونها نشانه حقانیت و عزتمندی شهید پیش خداست مهم ما مردمیم که ایشون رو تاج سر خودمون میدونیم من به شخصه خودم رو خاک کف پای ایشون هم نمیدونم مردانه ایستاد حتی با وجود ضربات چاقو ایستاد و جنگید روحش در رضوان الهی محشور با اهل بیت علیه السلام
ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
مهسا امینی بیحجاب بخاطر بیماریش فوت شد و بی بی سی و نوکران بی بی سی که در ایران زندگی میکنند از جمله دولیتری های خائن چه هیاهویی به پا کردن.اما برای جوان خوش غیرت همگی لال بودن.دولیتری های خائن عقده ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگه قاتلین رو در ملا عام گردن بزنن درس عبرتی وتسهدبقیه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اونا آزادی حیوانی می خواهند
اگر همین موضوع که اتفاق افتاد .این عزیز شهید با چاقو به آن دو زده بود .در کب کبه و دب دبه هایشان مزدند که داد ای بی داد این از سپاه بوده بسیج بوده و داستان سرای های دروغ شان و....و صد البته کسانی در داخل پیدا می شدند وباور می کردند .نه خارجی ها بلکه بعضی داخل هم لال مون گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانیومU-238.03
۲۰:۵۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
نعمت روی زمین قسمت پررویان است / خون دل می خورد آن کس که حیایی دارد. شما انتظار دارید تا ناخدای استبداد در سوگ از دست دادن خدای آزادی ناله سر کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
باید به ۱۱۰ زنگ می زد و خودش وارد در گیری نمی شد چون مامی دانیم آدم ارازل واوباش چاقو دارد وشعور هم ندارد .بیچاره کودکی که یتیم شد‌وصد حیف جوانی که زیر خاک رفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
با زور چاقو دختر را داشتن می بردند داخل ماشین چی می گی بابا ، تو اگه اراذل خواست دخترت راببرد زنگ بزن پلیس آخه اراذل صبرشان زیاد است ودر بردن عجله ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خدا اینگونه عده ای افراد دروغگو را رسوا می کند فقط برای اونایی تاسف می خورم که به حرف این سلبریتی ها گوش میدن و فکر می کنن اینا هر چی بگن درسته اما از باطن متعفن اینا خبر ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کلان سیلبرتیها ازهر نوعی غیر فساد در زمین کار دیگری ندارند چپاول غارت بیت‌المال سیر نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
شهید غیرت خیلی استفاده سیاسی نکن قتلش اعدام کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
تجاوز به دخترا نتیجه بی بندو باری خودشونه. هر دختری دوست داره لخت بره تو خیابون به من مربوط نیست بهش تجاوز هم کردن به من مربوط نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
آخه تو غیرت نداری
Iran (Islamic Republic of)
کربلایی
۱۹:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
حماقت هست که هنوز افرادی دنبال این هستند که کی میخاد این شهید رو مصادره کنه.
تبلیغ بی غیرتی فساد میاره و ایرانی غیرت داره و امکان درگیری وقتل ناموسی زیاد است. این جریان گریبان همه را خواهد گرفت و در نهایت به ضرر ایران است و به نفع دشمنان ایران.
مرگ بر منافقین داخلی و خارجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
جالبه بعضی از این مزدورها می گند که مگر اتفاقی افتاده؟کجا بوده؟کی بوده؟شب تا صبح توی صفحات مجازی می چرخند و ندیدند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
روح با عظمتش مورد الطاف حق تعالی

کجان این سنندیپیتی ها که بیان هشتگ جوانمرد بزنن
کجان اونایی که دنبال لخت کردن ناموس مردمن
چرا حمایت نمیکنن
غیرت مردان کجا رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
پس چی شد مدعی آزادی سگ فرفر موی مسیح دلیگنژاد تو و اون طرفدارای بی غیرتت لال شدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
مگه اینا یی که گفتی از شهید غیرت دفاع می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
این ربطی به آزادی ندارد.دخترها حجاب مورد تایید دارند.سکوت مدعیان امنیت قابل توجه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اون قاتل قبلا هم ادم کشته بوده پس چطوری ازاد میگشته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
زمان حسن روحانی از این اتفاقات نمی افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر کسی نگاه چپ به خواهرانمون بکنه باید اعدام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه این حرف ها قشنگن ولی باید دید علتش چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
علتش بی حجابی وگستاخی زنان بی بندوبار و تبلیغات آنها برای جوانان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه عکسای این اقا و خانومشون رو دیدن.لازم نیست اژ هرچیزی به نفع خودتون برداشت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
بسیار کار زشت وباطلی کردند که عکسهای شخصی ایشون رو منتشر کردند. حریم خصوصی رو شکستند و کار صد در صد حرامی رو انجام دادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه ؟؟؟؟ بعد چه ربطی داره ؟زن وشوهر بودن ،،عکس های این دونفر را هم افرادی مثل شما نگاه می کنند وپخش می کنند ،مهم نفس کار بوده که خیلی آدم می خواد انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۲۰:۰۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اولاً کسی به نفع خودش برداشت نکرد
دوماً خانمشون از انتشار عکس های شخصی ابراز نارضایتی کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما مصاحبه خانمش رو ببینید که می گه اینستاگرام این خانوم حک شده وراضی نیستن عکس های خصوصیش پخش بشه و به قول خانمش چکار به قبل و بعد ش دارین اون لحظه رو نگاه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خوب که چی؟
هر کسی در مقابل محرمش باید راحت باشه
در ضمن نفع ما غیرت داشتن جوانان و مردانمان هستند حالا در هر شکل و شمایلی
چرا اینقدر افکارتون پست و کوچیکه واقعا چرا؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
صحبت های زن شهید هم شنیدید که گوشیش رو هک کردن و فضای خصوصی اش رو هکران معاند عمومی کردند درضمن از اغتشاش طلبان اون ور آبی به شدت شاکی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
شماها اگر زمان عاشورا بودین میگفتین حر شهید نیست ،زهیر بن قین شهید نیست عثمانی بوده وهب شهید نیست مسیحی بوده واقعا خداروشکر که خدا هست و عاقبت بخیری دست شما نیست خدا رو شکر مهم این بود مرد بود ایستاد نگداشت ناموس مردم دزدیده بشه خدا هم خریدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
عاقبت به خیر شد روحش شاد پیام شهادتش برای همه آشکار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
شیطان ۶۰۰۰ سال عبادت خدا کرد عاقبت به شر شد شما هم با این تکبر و نخوت و عجب شبیه اونید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
احسنت درست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرند مفرما حالمون بد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چه ربطی داشت !!! شما عمل شهید ببینید چرا تو حاشیه اید همش؟؟ هر کس ایشونم به جناحی ربط بده بی شعور عزیز، شما حرف همسر شهید بشنوید میگه همسر من به عنوان یه آدم به هم نوعش کمک کرد همسر من برای امر به معروف شهید ، از کسایی که گوشیشو هک کردند و عکس های خانوادگیش استفاده کردند تا مثلا بگن شهید مدافع جنبش زن زندگی آزادی بود گله و شکایت کرد گفت من راضی نیستم اگر انسانید عذرخواهی کنید حرف مادر شعیدو بشنوید که گفت از دخترای عزیزم خواهش میکنم کاری نکنید عزیز کسی بخاطرتون کشته بشه، حالا کی مصادره می‌کنه جریان مدعی آزادی که فقط به استناد عکس های خصوصی این زن و شوهر در حال جریان سازی یا جناح دیگه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
چرا عکس قدیمی و جوانی شهید رو میزارن؟!؟؟!چرا عکس جدیدش رو نمیزارن؟؟!!؟!؟ ایشان در این سن شهید نشدن؟؟!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خب تو و اونا غلط کردین با هم که عکسای شخصیه زن مردم رو دیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خودت میگی عکس خانم وآقا رو دیدن خوب عکس خانوادگی بوده می خواسته چادر سر کنند تو میای داخل اجتماع بدون پوشش اونوقت توقع داری تو خونشون حجاب کنند تو دیگه کی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
تف تو ذات کثیف تو و اونهایی که عکس های خصوصی مردم را پخش کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
قاتلین در شهر باید اعدام بشون
Iran (Islamic Republic of)
نظر کدو
۲۱:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اعدام بشن؟ اخلال گران آدم ربا وقاتل روباید تو تمام شهر ها بگردانند که مردم تف به صورتشان بندازند تا بدون اعدام دق کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
و باقی افراد دخیل در این ماجرا حبس ابد مثل اون لباس زرده و آن دو دختر تا درس عبرتی باشد برای دیگران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خودتان جواب خودتان را دادید بزرگوار...
(مدعی یان!!! آزادی)!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر کسی که در جامعه هنجار شکنی می کنه رو باید لت و پار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
لت و پار؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
اونها برای بی بندو باری و بی عفتی سر و صدا می کنند و حمایت
و برای غیرت و شجاعت و شهادت لال هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
لال شدی
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۴:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
سوار برموج
شهید حججی: از یاد رفته
شهید الداغی:؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
ما شهید حججی را فراموش نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
کار آقای حججی قابل مقایسه با کار آقای الداغی نیست.
آقای حججی سنگر و همسنگرانش رو رها کرد، اسلحه رو زمین گذاشت و سالم خود را تسلیم دشمن کرد ولی شهید الداغی با دست خالی و با مقاومت جانش را فدای مردم کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
خودت از یاد رفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
شهید حججی هرگز از یاد نخواد رفت که در دستان داعشی های وطنی شهید شد