دانشمندان روش جدیدی را برای کشف فضای داخلی خورشید ابداع کردند.

امواج گرانشی را می‌توان به عنوان ابزاری برای مشاهده درون اجرام نجومی استفاده کرد، مشابه روشی که اشعه ایکس یا اسکن ام آر آی به ما اجازه می‌دهد تا درون بدن انسان را ببینیم. این ایده پشتوانه یک مطالعه جدید است که به چگونگی استفاده از امواج گرانشی برای کاوش در فضای داخلی بسیار داغ و متراکم خورشید می‌پردازد؛ جایی که نور نمی‌تواند به آن نفوذ کند و حتی نور تولید شده در هسته خورشید بیش از ۱۰۰۰۰۰ سال طول می‌کشد تا به سطح خورشید برسد.
 
تنها اطلاعات ما در مورد فضای داخلی خورشید از علم هلیوسیون بدست می‌آید، به گونه‌ای که اخترشناسان ارتعاشات سطح خورشید ناشی از امواج صوتی داخل خورشید را مطالعه می‌کنند.
 
در این مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی به دنبال شناخت چگونگی استفاده از امواج گرانشی ستاره‌های نوترونی که به سرعت می‌چرخند، رای مطالعه خورشید هستند.
 
ستاره‌های نوترونی می‌توانند دارای اعوجاج یا جهش‌های ناشی از گرمای داخلی یا میدان‌های مغناطیسی باشند، و اگر چنین ستاره‌ای نوترونی به سرعت بچرخد، جریان پیوسته‌ای از امواج گرانشی بسیار ضعیف ایجاد می‌کند که توسط تلسکوپ‌های فعلی قابل مشاهده نیست، اما نسل بعدی رصدخانه‌های گرانشی باید قادر به کشف آن باشد.
 
از آنجایی که ستارگان نوترونی در کهکشان بسیار رایج هستند، برخی از آن‌ها طوری قرار گرفته اند که خورشید از منظر ما از مقابل آن‌ها عبور می‌کند. از بیش از ۳۰۰۰ تپ اختر شناخته شده، حدود ۵۰۰ مورد کاندیدای خوبی برای منابع امواج گرانشی هستند. این تیم از ویژگی‌های این سه تپ اختر به عنوان نقطه شروع استفاده کرده اند.
 
از آنجایی که خورشید نسبت به امواج گرانشی شفاف است، تنها تأثیر خورشید بر آن از طریق جرم گرانشی است و هنگامی که امواج از خورشید عبور می‌کنند، گرانش خود را کمی منعکس می‌کنند. اندازه عدسی به جرم خورشید و توزیع آن جرم بستگی دارد. این تیم دریافته که با اندازه گیری‌های مناسب، مشاهدات امواج گرانشی می‌توانند مشخصات شدت خورشید را با دقت ۳ سیگما اندازه گیری کنند.
 
این امکان وجود دارد که سه تپ اختر شناخته شده، تنها بخش کوچکی از منابع امواج گرانشی هستند که از پشت خورشید می‌گذرند، و اکثر ستاره‌های نوترونی دارای جهت چرخش هستند که فلاش‌های رادیویی را به سمت ما هدایت نمی‌کند، اما همچنان می‌توان از آن‌ها به عنوان کاوشگر جاذبه استفاده کرد.

منبع: روسیا الیوم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار