مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: پارسال هزار و ۹۹۷ کتاب خطی و چاپ سنگی به این مجموعه اهدا شد که نسبت به سال ماقبل آن افزایش چهار برابری داشته است.

 ابوالفضل حسن آبادی گفت: از این تعداد هزار و ۳۲۴ نسخه خطی و ۶۷۳ نسخه چاپ سنگی بوده و تاریخ کتابت آنها بین قرن نهم تا چهاردهم قمری است.

وی ادامه داد: یکی از موارد اهدا شده، ۲۰ نسخه خطی قرآن کریم از هند است که شامل ۱۹ نسخه خطی و یک نسخه چاپ سنگی است.

به گفته وی، مجموعه اهدایی خاندان حجت‌الاسلام "روضاتی" شامل نسخه‌های خطی، مصاحف شریف، جزوات قرآنی خطی، چاپ سنگی، سربی و افست است که وجود نسخه‌های خطی در موضوعات علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول، کلام و تقریرات و مواعظ خاندان روضاتی مهمترین بخش این مجموعه را شامل می‌شود.

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اظهار داشت: مجموعه کتب خاندان آیت الله روضاتی را مشتمل بر ۸۸۹ نسخه خطی و ۴۰۵ نسخه چاپ سنگی، سربی و افست به انضمام ۳۶ برگ اسناد تاریخی و مربوط به قرنهای مختلف است که پارسال اهدا شد.

حسن آبادی افزود: مجموعه الوافیه استرآبادی، فروع کافی، شرح مختصر الاصول و رساله طب الرحمه از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی آن به شمار می‌رود که در قرن نهم هجری قمری کتابت شده است. همچنین در این مجموعه، کتابهای چاپ سنگی و اسناد تاریخی از دوره قاجار موجود است که مباحثی پیرامون موضوعات فقهی را شامل می‌شود.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

برچسب ها: اهدای کتاب ، کتب خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.