مهدی یزدانجو گفت: در راستای اجرای ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها و آییننامههای اجرایی آن و در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیطزیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، این اداره کل با توجه به دستورالعملها و شیوهنامههای مصوب نسبت به امر نظارت بر نقل و انتقال پسماندها در سطح استان اقدام مینماید.
او افزود: در این راستا و در یک بازه زمانی یکساله در خصوص انتقال و نحوه مدیریت ۱۶۴۰ تن پسماند صنعتی و ویژه در داخل کشور بررسی و اعلام نظر شده است.
معاون اداره کل حفاظت محیطزیست خراسان رضوی عنوان کرد: علاوه بر عملیات صدور مجوز، در خصوص ۱۰۶ محموله انتقال یافته، نظارت و پیگیریهای سامانهای نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه در مدت مشابه با ۱۲۶ تقاضای حمل و نقل پسماند (مندرج در سامانه) نیز به دلیل عدم احراز شرایط و ضوابط لازم مخالفت شده است، گفت: در راستای اجرایی نمودن مفاد کنوانسیون بازل، نظارتهای لازم در خصوص حمل و نقل فرامرزی پسماند نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
معاون محیطزیست انسانی اداره کل حفاظت محیطزیست خراسان رضوی افزود: طی سال ۱۴۰۱ در خصوص واردات پسماندهای صنعتی به مقدار حدود ۲۵۰۰۰ تن، بررسیهای لازم صورت پذیرفته است.
وی اظهار کرد: در این ارتباط از مجموع ۵۴ تقاضای مطرح شده با ۳۴ تقاضا موافقت و با ۲۰ تقاضای حمل و نقل فرامرزی پسماند به علت عدم احراز و رعایت ضوابط مربوطه مخالفت شده است.
یزدانجو گفت: با عنایت به ضرورت رسیدگی سریع و نظارتهای به موقع در حوزه مدیریت پسماند، با توجه به بررسی و گزارشگیری سامانهای به عمل آمده، میانگین رسیدگی به تقاضاهای حمل و نقل پسماند در حسابهای کاربری استان، به مقدار ۴.۵ روز کاهش پیدا کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه کنوانسیون بازل باهدف کنترل نقل و انتقالات فرامرزی پسماندهای خطرناک و سایر انواع پسماندها و ارتقای مدیریت زیستمحیطی آنها تدوین شده است، عنوان کرد: پیش از تدوین کنوانسیون بازل، نقل و انتقالات پسماندهای خطرناک از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه، کشورهای با اقتصاد در حال گذار و کشورهای کمتر توسعه یافته به راحتی و بدون هیچ مانعی برای منتفع شدن از نیروی کار ارزان قیمت این کشورها و اجتناب از انتقال آلودگیهای ناشی از بازیافت غیراصولی به کشورهای توسعه یافته صورت میگرفت.
معاون محیطزیست انسانی اداره کل حفاظت محیطزیست خراسان رضوی بیان کرد: قبل از تدوین کنوانسیون بازل پسماندها طی فرایندهایی معیوب بازیافت میشدند و کلیه آلودگیهای و به تبع آن صدمات زیستمحیطی و بهداشتی در این کشورها برجای میماند و حاصل این عملیات که اغلب مواد ذیقیمتی بودند به کشورهای توسعه یافته منتقل میشدند.
وی خاطرنشان کرد: در نهایت و در پی اوجگیری نگرانیهای بینالمللی از این گونه اقدامات، کنوانسیون بازل در ۲۲ می ۱۹۸۹ تدوین و به امضای ۵۳ کشور رسید و پس از آن در ۵ می ۱۹۹۲ در جهان لازمالاجرا شد.
یزدانجو با اشاره به اینکه تا به امروز ۱۸۷ کشور با تصویب قانونی آن به عضویت این کنوانسیون در آمدند، گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران نیز پس از تصویب قانون الحاق کشور به کنوانسیون، در تاریخ ۱۳۷۱/۰۶/۳۱ و تأیید آن در شورای نگهبان در تاریخ ۱۳۷۱/۰۷/۱۲، به عضویت کنوانسیون درآمد.
وی گفت: پس از تصویب این کنوانسیون برنامهریزیهای همه جانبهای توسط سازمان حفاظت محیطزیست برای کنترل حمل و نقلهای فرامرزی پسماندها که تا پیش از آن بدون هیچ قاعدهای به راحتی وارد کشور میشدند در کنار ارتقای مدیریت زیستمحیطی این نوع پسماندها در کشور، آغاز شد.
معاون محیطزیست انسانی اداره کل حفاظت محیطزیست خراسان رضوی افزود: این سازمان رویههایی را در راستای اجرای مفاد کنوانسیون با هماهنگی سایر دستگاههای دخیل در این امر تنظیم نمود که نتیجه آن امروز کنترل تمامی مرزهای کشور در خصوص مبادلات فرامرزی پسماندها، توسط گمرک و تحت نظارت این سازمان در راستای ممانعت از حمل و نقلهای فرامرزی خارج از رویه و مفاد کنوانسیون بازل است.
وی همچنین تصریح کرد: ضوابط مختلفی در مدیریت زیستمحیطی پسماندهای پزشکی، پسماندهای برقی و الکترونیک، پسماندهای بیفنیلهای پلی کلره، پسماندهای جیوه و پسماندهای کشاورزی در زیر مجموعه قانون مدیریت پسماند تدوین شده است.