قادرزاده گفت: عدم توجه به آثار رفتار با محیط، باعث آسیب‌دیدگی تنوع زیستی شده و جامعه را از حالت طبیعی به حالت اریب درآورده است.

دکتر حامد قادرزاده، رئیس دانشگاه کردستان در همایش "آشتی با طبیعت" که با حضور مسئولان حوزه محیط زیست و دانشجویان این رشته در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: عدم توجه به آثار رفتار با محیط، باعث آسیب‌دیدگی تنوع زیستی شده و جامعه را از حالت طبیعی به حالت اریب درآورده است.

او افزود: آنچه که دانش در دنیا تثبیت کرده و آنچه انسان به دنبالش است، این است که میزان آثار جانبی منفی را به حداقل و آثار جانبی مثبت را به حداکثر برساند و این در رابطه با محیط زیست هم صدق می‌کند.

رئیس دانشگاه کردستان عنوان کرد: هر کشوری دارای ارزش‌هایی است و مهمترین و موثرترین ارزش هر جامعه نیروی انسانی آن جامعه است که به ارزش‌های پیرامونی خود توجه دارد.

او خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم جامعه ایرانی را از چالش‌های زیست محیطی دور کرده و آن را برای آیندگان حفظ کنیم.

در ادامه دکتر کبودوندپور، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان نیز به تاثیر محیط بر همه ابعاد زندگی انسان پرداخت و گفت: محیط زیست یک مسئله چندبعدی است و بر همه جنبه‌های زندگی انسان از جمله فرهنگ، آداب و رسوم و ... تاثیر مستقیم دارد.

او افزود: از جمله چالش‌های عمده‌ای که امروزه محیط زیست ما با آن روبرو است، جنگل زدایی، استفاده بی رویه از آب، خشک شدن دریاچه و تالاب‌ها، آتش سوزی، آلودگی هوا، تغییراقلیم، فرسایش خاک، فرونشست زمین، مهاجرت از روستا به شهر و ... است که بی شک فعالیت‌های انسانی سهم عمده‌ای در ایجاد آن‌ها داشته است.

او نخستین گام در کاهش این چالش‌ها را آموزش همگانی دانست و خواستار آموزش مسئولانه و با برنامه همه اقشار مردم در این راستا شد.

حمیدی، مدیرکل محیط زیست کردستان بر ضرورت رعایت الزامات محیط زیستی تاکید و اظهار کرد: در نتیجه رعایت نکردن این الزامات، جوامع انسانی تحت تاثیر قرار گرفته و چالش‌هایی را در پی داشته است.

او تاکید کرد: به منظور رفع این چالش‌ها و استفاده از دانش بومی محلی، از پایان نامه‌ها و پروژه‌های دانشجویان حمایت می‌کنیم.

همچنین هانیه غفاری، عضو هیات علمی دانشگاه کردستان به نقش مشارکت مردمی در حفاظت از محیط زیست پرداخت و اظهار کرد: افزایش نقش مشارکت مردمی یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است و همواره بر اهمیت آن تاکید می‌شود.

او افزود: محیط زیست متعلق به همه انسان‌ها و سایر موجودات زنده است بنابراین بر همه اقشار ضروری است تا در راستای حفظ آن احساس مسئولیت کرده و مشارکت خود را بیش از پیش افزایش دهند.

دکتر امیر رشیدی، مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه کردستان نیز ضمن اشاره به سیاست‌های نامعقولی که موجب نابودی محیط زیست شده، اظهار کرد: استفاده بی رویه و نامناسب از منابع زیست محیطی موجب آسیب‌های زیادی از جمله مصرف آب‌های استراتژیک کشور و نابودی آن‌ها شده است.

او افزود: کشور ما دهمین کشور تولیدکننده فولاد در دنیاست، اما متاسفانه جانمایی نامناسب و قرارگیری آن در دشت‌های ممنوعه موجب ایجاد چالش‌های زیست محیطی شده است.

رشیدی همچنین ضمن اشاره به تشکیل کمیته محیط زیست و منابع طبیعی در دانشگاه کردستان، عنوان کرد: از همه کسانی که خود را دلسوز این حوزه می‌دانند خواستاریم حداکثر همکاری را با این کمیته داشته باشند تا بتوانیم محیط زیست را برای آینده نسل نو حفظ کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.