مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت : جمعیت شهری استان کرمانشاه به یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر می‌رسد که به ازای هر سه هزار نفر یک پزشک خانواده درنظر گرفته خواهد شد.

سارا شاه‌آبادی مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه از اجرای طرح پزشک خانواده در شهر‌های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت خبر داد و گفت : بر اساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این طرح از اردیبهشت ماه در کنگاور اجرا شده است.

وی افزود: برخی شهر‌های استان کرمانشاه نظیر گیلانغرب، ثلاث‌باباجانی، روانسر، دالاهو و قصرشیرین با وجود شهری بودن تحت پوشش بیمه روستایی و طرح پزشک خانواده هستند.

شاه‌آبادی تصریح کرد: ۹ شهر دیگر در استان کرمانشاه جمعیتی بالای ۲۰ هزار نفر دارند که در ادامه طرح پزشک خانواده در آن‌ها نیز اجرا می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در استان کرمانشاه باید تا پایان شهریور ماه اجرایی شود، گفت: این طرح طی تیر ماه در هفت شهر دیگر استان و در شهریور ماه نیز در مرکز استان به اجرا درمی‌آید.

شاه‌آبادی تصریح کرد: به منظور اجرای طرح پزشک خانواده باید زیر ساخت‌های لازم نظیر پزشک خانواده و مراقبین سلامت در پایگاه‌های سلامت مستقر شوند به‌گونه‌ای که در هر پایگاه سلامت یک پزشک و دو مراقب سلامتم حضور دارند که یکی از مراقبین سلامت باید ماما باشد.

وی افزود: وضعیت سلامت مردم بر اساس پرونده الکترونیک آن‌ها بررسی می‌شود که سبب تسهیل دسترسی مردم به خدمات سلامت و برقراری نظام ارجاع برقرار می‌شود همچنین از مراجعات غیرضروری به پزشکان متخصص و شلوغی مطب‌ها جلوگیری خواهد شد در نتیجه در وقت و هزینه مردم صرفه‌جویی می‌شود.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در طرح پزشک خانواده در صورتی که افراد به دریافت خدمات تخصصی نیاز داشته باشند توسط پزشک خانواده به متخصص ارجاع می‌یابند و در ادامه اگر نیازمند ارجاع به بیمارستان باشند توسط پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

شاه‌آبادی گفت: جمعیت شهری استان کرمانشاه به یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر می‌رسد که به ازای هر سه هزار نفر یک نفر پزشک خانواده درنظر گرفته خواهد شد که پزشکان خانواده می‌توانند پزشک عمومی، متخصص پزشکی اجتماعی، متخصص اطفال، اعصاب و روان و داخلی باشند برهمین اساس مشکلی از نظر تعداد پزشک نیست.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه افزود: طرح پزشک خانواده برای مردم بار مالی ندارد بلکه باعث کاهش هزینه‌های مردم می‌شود.

شاه‌آبادی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده در پیشرفته‌ترین نظام‌های سلامت دنیا اجرا می‌شود، گفت: بسیاری از مراجعات مردم به پزشکان متخصص به‌دنبال ناخوشی‌های جزیی است درحالی‌که توسط پزشکان خانواده قابل درمان هستند و نیازمند ارجاع تخصصی نیست.

وی با بیان اینکه مراجعه به پزشک متخصص از طریق نظام ارجاع انجام شود، افزود: در طرح پزشک خانواده وضعیت سلامت مراجعه‌کنندگان بررسی خواهد شد و اگر به خدمات تخصصی نیازمند باشند در نظام ارجاع به پزشک متخصص ارجاع می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط متخصص ویزیت خواهند شد و باز هم در صورت نیاز به ارائه خدمات سطح بالاتر توسط پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.