وزیر نفت گفت:تا ۳ ماه آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.

جواد اوجی، امروز در آیین گشایش بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه همکاری‌های گسترده‌ای با شرکت‌های روسی داریم، گفت: با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم و صادرات نفت در این دولت ۲ برابر شده است.

به گفته او، ایران بالاترین مقدار سطح نفت و گاز جهان را دارد که در دولت سیزدهم روند تولید نفت و گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی روند صعودی داشته است و امسال نیز ۱۵میلیارد دلار پروژه در این حوزه افتتاح خواهیم کرد.

اوجی با بیان اینکه تمهید‌اتی اندیشیده‌ شده تا تحریم‌های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند، گفت: فرصت سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد دلار طرح بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت وجود دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه نشان از تقویت دیپلماسی انرژی در دولت مردمی دارد، افزود: در این نمایشگاه ضمن ارائه توانمندی و دستاوردهای فعالان صنعت نفت اعم از پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، سازندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، شرکت‌های بهره‌برداری و... در زنجیره بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، نیازها و چالش‌های هر بخش ارائه می‌شود و زمینه مذاکره و همکاری‌های تجاری در این صنعت را فراهم می‌کند.

او گفت: تا ۳ ماه آینده فاز ۱۱ پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.

اوجی ادامه داد: ایران بالاترین منابع نفت و گاز دنیا را داراست. نفت قابل برداشت ایران ۱۵۵ میلیارد بشکه و ذخایر گاز نیز ۳۲ تریلیون متر مکعب است.

او گفت: روند تولید در صنعت نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم افزایشی است. اکنون تولید نفت و میعانات گازی ایران به بیش از ۳ میلیون بشکه افزایش یافته و صادرات نفت ایران نسبت به ابتدای دولت ۲ برابر شده است.

وزیر نفت گفت: تولید گاز ایران به یک میلیارد متر مکعب در روز رسیده و ظرفیت پالایشی و پتروشیمی ایران به ترتیب ۲.۴ میلیون بشکه در روز و ۹۵ میلیون تن در سال است.

به گفته اوجی، در یک سال گذشته بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار پروژه نفتی را به بهره‌برداری رساندیم که مهمترین آن پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت تولید ۵۰ میلیون متر مکعب گاز، فاز ۲ پالایشگاه نفت آبادان با ۲۱۰ هزار بشکه نفت در روز و پالایشگاه گاز هویزه با ظرفیت جمع‌آوری ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه است.

اوجی گفت: امسال بیش از ۱۵ میلیارد دلار پروژه نفتی به بهره‌برداری خواهد رسید که مهمترین آن طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که در ۲۰ سال گذشته هیچ عملیاتی در آن انجام نشده بود و در دو سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین فاز اول میدان نفتی آزادگان نیز به زودی تکمیل می‌شود.

وزیر نفت گفت: در سال ۱۴۰۲، ۱۲ طرح پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد و در صنعت پالایشی نیز سه طرح ارتقای کیفی پالایشگاه اصفهان، احداث پالایشگاه آدیش جنوبی و کیفی سازی پالایشگاه شیراز افتتاح می‌شود.

او ادامه داد: متاسفانه شدت انرژی در ایران بسیار بالاست که عدم‌النفع‌های زیادی را نصیب کشور کرده است. سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود که یکی از دلایل اتلاف انرژی است.

اوجی گفت: معادل ۶ درصد از گاز تولیدی کشور صادرات می‌شود که درآمدزایی آن بیش از ۶ میلیارد دلار است و بیشتر از رقمی است که از فروش داخل گاز حاصل می‌شود. یعنی اگر جلوی هدررفت را بگیریم، درآمدزایی کشور به شدت افزایش می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار