خراسان رضوی پانزدهمین جمعیت عشایر کشور را دارد

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون جمعیت عشایری خراسان رضوی ۳۴ هزار نفر است که این استان به لحاظ تعداد جمعیت عشایر پانزدهمین در کشور به شمار می‌رود.

محمدحسین جعفری گفت: جمعیت عشایر خراسان رضوی در قالب هشت هزار و ۲۰۰ خانوار شناسایی شده و تحت پوشش اداره کل عشایر استان هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال پیامدهای ناشی از خشکسالی بر زندگی عشایر استان فشار مضاعفی آورده است، بیان کرد: با توجه به کاهش بارندگی و نبود علوفه در مراتع قشلاقی، عشایر ناچار به انجام کوچ زودتر از موعد مقرر شدند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی افزود: حمایت از عشایر در شرایط خشکسالی طی سالهای اخیر پررنگ تر شده است، به طوریکه پارسال در مجموع ۱۲۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به عشایر متقاضی پرداخت شد.

جعفری با بیان اینکه اعتبارات مربوط به پرداخت تسهیلات حمایتی برای سالجاری هنوز ابلاغ نشده است، گفت: اگرچه این استان دارنده رتبه پانزدهم کشور از نظر برخورداری از جمعیت عشایر است اما طی پارسال در پرداخت تسهیلات حمایتی رتبه اول کشور را داشته است و امیدواریم امسال نیز در این زمینه عملکرد خوبی داشته باشیم.

عشایر با ۱.۵ درصد کل جمعیت ایران و نگهداری، پرورش و پرواربندی ۲۸ درصد دام سبک کشور، ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی و همچنین ۴۰ درصد صنایع دستی ایران را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان رضوی نیز با بیش از هشت هزار خانوار جمعیت در قالب ۳۵ طایفه، دارا بودن ۹۳۶ هزار راس دام، تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد این استان دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار