وزارت صمت و میراث فرهنگی بیشترین تاخیر در صدور مجوز را دارند

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار گفت: وزارت صمت و میراث فرهنگی بیشترین تاخیر را در صدور مجوزهای کسب وکار دارند.

در میز اقتصاد امروز آخرین وضعیت صدور مجوزهای کسب و کار  با حضور امیر  سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی،زنگنه عضو کمیسیون جهش تولید بحث و بررسی شد.

سیاح:  زمانی که درباره کندی استعلامات صحبت می کنیم، موضوع درباره چیست؟

سیاح: استعلام خود نوعی مجوز است و ارتباط و سوال بین ادارات مختلف است. تسهیل صدور مجوز ها می گوید که استعلام ها نباید کاغذی باشد و باید الکترونیکی باشد. استعلام خودش یک مجوز است. شرایط استعلام ها باید اعلام شود و تا جایی که دستگاه ها دادند باید اعلام شود. دستگاه هایی هستند که هنوز استعلام ندادند و ما نمی‌دانیم که کدام دستگاه ها هستند. پاسخ استعلام اگر منفی باشد مجوز داده نمی شود. ما استعلام های زمین پایه و مکان محور داریم که خود مکان را می‌سنجند مثلا همه پروانه های کسب استعلام مکان دارند. سیستم از پست وجود خارجی کد پستی را استعلام می‌کند.

ما قابلیت زمین را هم استعلام می کنیم. یک استعلام هایی هست مانند قابلیت های فرد مثلا پزشک بودن فرد برای باز کردن مطب. استعلام برخی از دستگاه ها  بر خط است و زمانی نمی‌برد مانند استعلام چهره و افراد  تمامی آنها لحظه ای است. سیستم هوشمند نیاز های استعلام را بررسی می‌کند. سیزده استعلام  دستگاه ها پیاده شده است.

دستگاه های اصلی استعلام هایشان را داده اند. از دستگاه های اجرایی دستگاهی که باید از آن تشکر کنیم وزارت نیرو است. برخی از دستگاه ها تعداد استعلام هایشان را به دلیل شلختگی اداری نمی‌دانند. مثل مجوز هتل و معدن و دستگاه های زمین پایه. شکایت ها درباره برخی از دستگاه ها زیاد است. برخی از دستگاه ها کرده هستند و متقاضی را سردرگم می‌کنند و اینها سر ما را کلاه گذاشتند. 

سوال: دستگاه هایی که بیشترین تاخیر را دارند کدام ها هستند؟

سیاح: در اینجا دو قانون وجود دارد که اجرا نمی‌شود.یکی مصوبه هیات وزیران است، استعلامات های حرام  باید با نقشه ایران باشد و از اول مشخص باید باشد و خود دستگاه به جای آدم فرستادن سر مزرعه به صورت پیش فرض این را اعلام می‌کند. وزارت صمت و وزارت میراث تاخیر زیادی دارند. 

سوال: درباره دستگاه های متخلف مجلس چگونه ورود پیدا خواهد کرد؟

زنگنه :  قانون تسهیل صدور مجوز از دقیق ترین مجوز هایی است که اجرا شده است. تمام مسئوليت های حقوقی و صنفی بر عهده مرجع صادر کننده مجوز است. در تبصره یک و دو همه چیز دیده شده و ما زحمات دوستان را در قانون جواب دادیم. برخی از مجوز ها ثبت محور هستند و نیاز به استعلام ندارند اما برخی تایید محور هستند که قانون همه مجوز ها را ثبت محور اعلام کرده است.

قانون می‌گوید اگر جواب استعلام داده نشود مجوز خود به خود صادر می شود. ما نباید دنبال دستگاه ها باشیم دغدغه آقای رئیس‌جمهور  تاخیر در جواب استعلام است که اکنون محل بحث ما نیست. 

سوال: نظر شما چیست؟

سیاح: ما یک مجوز که صادر نمی شد، مجوز خانه مسافر را صادر کردیم. دستگاه های مربوطه با آنها برخورد درستی ندارند‌. چون دستگاه باید به آنها به آنها سرویس بدهند آنها می‌گویند که مجوز شما قابل قبول نیست و ما باید مجوز بدهیم. که ما اگر چنین چیزی ببینیم قطعا برخورد خواهیم داشت. 

زنگنه: هر گونه مأمورین دستگاه ها امنیتی و نظامی و... فقط می‌توانند از متقاضی کد یکتا را دریافت کنند. اگر غیر از این باشد جرم محسوب می شود. اگر ما دو سه مدیر را که این کار را میکنند برخورد انجام دهیم ما قانون را عملی کردیم و بقیه هم از این کار دست بر می دارند. 

سیاح: ما نباید اعصاب مردم را خورد کنیم و مردم فکر کنند که ما با هم دعوا داریم‌. مثلا وزیر میراث کارش خیلی خوب است اما افرادش اصلا خوب همکاری ندارند. ما آخرین بار همین امروز لیست را به دادسرا وزارت اقتصاد ارسال کردیم.در کل کشور هر سه قوه پای کار هستند و باید یکی دو نفر دستگیر شوند تا بقیه کار خود را درست انجام بدهند. خود قوه قضاییه باید کارش را درست انجام دهد. با نامه جدید دادستان ما تعارف نداریم. یک رئیس سازمان کیفر خواستش صادر شده است. ما دوست نداریم که کسی زندانی شود، اما مسئولی که قانون شکنی می کند قانون باید درباره آنها انجام شود و مسئولین و مردم در برابر قانون برابر اند‌. یک مصوبه است که اگر هفت روزه جواب ندهند جوابش مثبت است که باید درباره آن از گمرک سوال شود. 

ما اکنون با استانداری هرمزگان در حال مذاکره هستیم و امیدواریم مجوز صیادی تا آخر هفته صادر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار