رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد با گسترش ناتو به آسیا و بازگشایی دفتر در ژاپن مخالف است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با پیشنهاد ناتو برای افتتاح دفتر در توکیو مخالفت کرده است، زیرا معتقد است ائتلاف امنیتی فراآتلانتیک باید بر منطقه اقیانوس اطلس شمالی خود متمرکز بماند. به گفته هشت نفر از نزدیکان به او، مقاومت فرانسه ماه ها بحث در داخل ناتو را برای ایجاد اولین پایگاه این پیمان در منطقه هند و اقیانوس آرام پیچیده کرده است.

براساس گزارش فایننشنال تایمز، مکرون هفته گذشته در کنفرانسی گفت که ناتو نباید دامنه خود را فراتر از شمال اقیانوس اطلس گسترش دهد. او افزود: «اگر ما ناتو را تحت فشار قرار می دهیم تا طیف و جغرافیا را گسترش دهد، اشتباه بزرگی مرتکب خواهیم شد.

مقاومت مکرون دو ماه پس از آن صورت می‌گیرد که او در سفر به چین پیشنهاد کرد که اروپا باید از تنش‌های آمریکا و چین بر سر تایوان فاصله بگیرد به همین دلیل آمریکا و دیگر متحدانش را عصبانی کرد.

ایجاد دفتر ناتو مستلزم حمایت یکپارچه شورای آتلانتیک شمالی، بالاترین نهاد تصمیم‌گیری سیاسی اتحاد فراآتلانتیک است، که به این معنی است که فرانسه قدرت توقف این اقدام را دارد. ناتو از ارائه جزئیات درباره مذاکرات در حال انجام خودداری کرده است.

دولت ژاپن نیز در این خصوص اظهار نظری نکرد. اما یک مقام ژاپنی گفت توکیو می‌خواهد روابط خود را با این ائتلاف نظامی تقویت کند. کاخ سفید نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

ژاپن و ناتو از زمانی که شینزو آبه، نخست وزیر پیشین این کشور، از مقر ناتو در سال ۲۰۰۷ بازدید کرد، درباره افتتاح دفتر توکیو گفتگو کردند. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن که سال گذشته اولین رهبر ژاپنی بود که در یک نشست ائتلاف ناتو شرکت کرد، در نشست آتی سران ناتو در لیتوانی در ماه ژوئیه خواهد پیوست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار