حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: با شروع مسئولیت اینجانب در دانشگاه جامع علمیکاربردی، به عنوان اولین چالش، احیاء مراکز آموزش علمیکاربردی در شرف تعطیلی با اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمیکاربردی مورد توجه قرار گرفت که ضمن حذف کدرشته محلهای فاقد تقاضا و نیاز بازار، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی پذیرش دانشجو را به ارمغان آورد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: با اجرای این طرح در مهر ۱۴۰۱ تعداد ۸۸۰۰ کد رشته محل در دفترچه پذیرش قرار گرفت که در بهمن ۱۴۰۱ باتوجه به پایش صورت گرفته این تعداد به عدد ۶۲۰۰ کدرشته محل کاهش یافت و رشتههای فاقد متقاضی در بازار کار حذف شد.
وی تصریح کرد: برای مهر ۱۴۰۲ نیز تعداد کد رشته محلهای اعلامی به عدد ۵۸۵۷ کدرشته محل رسیده است که تعداد ۸۵۷ کد رشته محل جدید مورد نیاز بازار کار نیز در این پذیرش ایجاد شده است، همچنین در اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمیکاربردی به ۱۲۵ برنامه درسی جدید نیاز داشتیم که در یکسال گذشته این تعداد برنامه درسی تدوین شد و بازنگری الباقی برنامههای درسی نیز در دستور کار قرار دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی دومین چالش را موضوع صلاحیت حرفهای عنوان کرد و گفت: پس از جلسات فراوان و پیگیریهای مستمر، چارچوب صلاحیت حرفهای با رعایت حیطه مجریان، مصوب شد از سطح ۴ تا ۸ مربوط به آموزش عالی باشد.
بلندی، پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر در نظر گرفتن آمایش در اجرای رشتههای دانشگاهی و اشتغال دانش اموختگان دانشگاهها و دستور ریاست جمهوری در حمایت از طرحهای اشتغالزایی را از مهمترین برنامههای دانشگاه جامع علمی کاربردی در ترویج و توسعه آموزشهای مهارتی دانست و با اشاره به تصویب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب تسهیلات خوداشتغالی توسط شورای عالی اشتغال به استانها و مشخص شدن سهم هر استان از این طرح، خواستار تعریف فرآیندی شد که استفادهکنندگان از این تسهیلات، دورههای مهارتی عالی متناسب هر شغل را در دانشگاه جامع علمیکاربردی در قالب دورههای کوتاه مدت بگذرانند.