مهدیه هاشم زاده، دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی دیدار در مورد نحوه و محوریت برگزاری این رویداد بیان کرد: رویداد دیدار مبتنی بر زنجیره ارزش پوشاک تعریف شده است و برنامه ریزی آن در چند مرحله قابل اجراست. این رویداد با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس و ویژند سدن پوش برگزار میشود و هدف آن، انبوه سازی پوشاک ایرانی اسلامی است. یعنی حلقههای مختلفی را در زنجیره ارزش پوشاک در این رویداد به همدیگر متصل میکنیم که نتیجه آن، انبوه سازی پوشاک ایرانی اسلامی است؛ از حلقه تأمین پارچه گرفته تا حلقه طراحی و تولید و عرضه به مشتری نهایی را در بر میگیرد که بخشی از آن را به صورت فروش عمده و بخش دیگر را به صورت تک فروشی و عرضه مستقل به مصرف کننده نهایی درنظر گرفته ایم.
دبیر کمیته اجرایی رویداد ملی دیدار گفت: مرحله اول این رویداد، یک سمینار آموزشی زنجیره ارزش پوشاک بود که در ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شد و افرادی که برای شرکت در این رویداد ثبت نام کرده بودند در این سمینار حضور داشتند و با کلیت زنجیره ارزش پوشاک آشنا شدند و مرحله دوم این رویداد نیز، در قالب نمایشی است که ۵ - ۳ تیرماه برگزار میشود و از طراحان و تولیدکنندگان و از کسب و کارهایی که مرتبط با عفاف و حجاب هستند و در این زمینه فعالیت میکنند برای شرکت در این رویداد دعوت کردیم تا کالکشن محرم و اربعین خود را تا ۲۵ خرداد ماه برای ما ارسال کنند و سپس، توسط کمیته علمی کارگروه مد و لباس کارشناسی شود و پس از آن، وارد رویداد نمایشی شود.
هاشم زاده تصریح کرد: درنظر داریم مجلهای برای لباسهای ارسالی و تأیید شده تهیه کنیم که از طریق آن، کالکشن محرم و اربعین برندها و کسب و کارهای ایرانی ارائه شوند و بتوان آنها را به کشورهای دیگر معرفی کرد و به همین دلیل، یک سری بازاریابی در سطح بین الملل برای آنها انجام میدهیم و این رویداد در قالب نمایشی برگزار میشود و مدعوین آن، فروشگاه دارها و فروشندگان سطح شهر و ذی نفعانی هستند که میخواهند با طراحان و تولیدکنندگان خلاق کشور ارتباط و همکاری داشته باشند و درواقع، این کار باعث حذف دلال میشود و به طور مستقیم با تولیدکننده در ارتباط است. بنابراین، اگر در این رویداد نمایشی، سفارش انبوه انجام نشد طراحان و تولیدکنندگان به خاطر بستر فروش که در ماه محرم و اربعین برای آنها فراهم است، میتوانند تولیدات خود را به میزان انبوه برسانند.
او ادامه داد: شرکت کنندگان رویداد دیدار میتوانند آثار خود را تا ۲۵ خرداد ماه به دبیرخانه ساماندهی مد و لباس ارسال کنند و برای طراحیها تأکید کرده ایم که حتماً طرحهای کاربردی برای محرم و اربعین باشند و یک سری نمادهای عرفی و شرعی هم باید حتماً رعایت شوند. یعنی لباسها بر اساس استاندارد اسلامی باشند؛ به طوری که خیلی کوتاه نباشند، جلو باز نباشند، آستین کوتاهی نداشته باشند و برای اجتماع و این ماهها مناسب باشند و این موارد رعایت شوند که این موراد برای شرکت در این رویداد کافی هستند.
هاشم زاده درمورد این که تا چه اندازه در صنعت پوشاک کشور به پوشاکهای مناسبتی کاربردی اهمیت داده میشود؟ اظهار کرد: اگر بخواهیم با توجه به زنجیره ارزش پوشاک به این مسئله دقت کنیم بخش طراحی لباس شامل فعالیتهای بالادستی میشود و این قسمت، زیر مجموعههایی دارد که یک بخشی از آن، شامل کلکسیون سازی و کالکشن سازی لباسها در مناسبتهای مختلف است و در رویداد ملی دیدار، کالکشن محرم و اربعین را ارائه میدهیم و تأکید ما این است که در رویدادهای بعدی به کالکشنهای دیگری مثل شعبانیه و... بپردازیم، چون اعیاد مهمی در این ماه مبارک وجود دارد و با توجه به این که ما در کشور مسلمان زندگی میکنیم و تأمین لباس مناسبتی برای آن وجود ندارد قصد داریم موجی را برای آن به وجود آوریم تا کالکشن شعبانیه داشته باشیم یا حتی برای مناسبتهای ملی مثل نوروز، یلدا و... به ارائه کالکشن بپردازیم چراکه بیشتر کالکشنها از طریق صفحههای مجازی برخی از طراحان و تولیدکنندگان لباس به صورت شخصی است و تاکنون به صورت مرجع ارائه نشده است که به معرفی و ارائه کالکشن محرم، اربعین، نوروز و یلدا و دیگر مناسبتها بپردازد تا برندهای دیگر حتی در خارج از کشور بتوانند با مرجع ارتباط داشته باشند. از اینرو، قصد داریم به مرجعی تبدیل شویم که کالکشنهایی با موضوعات مختلف را ارائه دهیم.
دبیر کمیته اجرایی رویدا ملی دیدار از فروشگاه دارها و افرادی که ذی نفع هستند و قصد دارند با برندها و تولیدکنندگان خلاق همکاری داشته باشند درخواست کرد که در این رویداد ملی حضور داشته تا بتوانند از این طریق، راه ارتباطی بایکدیگر داشته باشند.
گفتنی است که رویداد ملی دیدار قرار است با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و ویژند سدن پوش با محوریت لباس محرم، اربعین، خدام آستانهای مقدس و هیئتها برگزار شود و در بخشی از بیانیه آن، درمورد هدف از برگزاری این رویداد این طور آمده است: ما با بررسی صنعت پوشاک ایران و نقاط ضعف و قوت صنعت لباس عفیفانه و جایگاه یابی آن در زنجیره جهانی پوشاک موفق شدیم حلقههای گم شده این صنعت را بشناسیم و با الهام از زنجیره ارزش جهانی پوشاک، یک مدل سازی برای اجرای رویدادهای تخصصی مد و لباس و در نهایت تاثیر آن به سطح جامعه انجام دهیم.
ما میخواهیم مدهای عفیفانه را با توجه به زنجیره ارزش پوشاک، صنعتی و صنعت مد مادست را براساس المانهای ایرانی راه اندازی کنیم تا به این وسیله وارد بازارهای رقابتی بین المللی شویم و اولین رویداد ما با محوریت لباس محرم و اربعین با تاکید بر توانمندیهای طراحی، دوخت و تولید و عرضه برگزار میشود.