مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان گفت: دهیاری و شورای اسلامی ده زیار، بودجه فرهنگی روستا را برای سوگواره ملی تعزیه پیش بینی کند.

محمدجواد عبدالکریمی در حاشیه برگزاری دهمین سوگواره ملی تعزیه ده زیار در جمع خبرنگاران گفت: یکی از هنر‌هایی که برای زنده نگه‌داشتن قیام امام حسین (ع)  تلاش زیادی کرده و در طول تاریخ عَلم این نهضت را برافراشته، هنر تعزیه است. 

او افزود: در درگاه امام حسین (ع) چیزی که باعث ماندگاری تعزیه شده این است که هر کس هر هنر و ظرفیتی زا که داشته در اختیار این درگاه قرار داده و دریغ نکرده است و در مجموع، رمز ماندگاری هنر آیینی تعزیه،  مردمی بودن آن است.

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با اشاره به اینکه روستای ده‌زیار سال‌ها است که با برگزاری سوگواره ملی تعزیه، تلاش زیادی برای اعتلای این هنر آیینی داشته و در این مسیر پیشگام است، بیان کرد: اقدام اهالی این روستا در برگزاری این رویداد ملی، آن هم در ایام ارتحال ملکوتی امام راحل، قابل قدرددانی است.

او با بیان اینکه سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به همت مردم این روستا برگزار می شود و مردم زیرساخت‌های برگزاری این رویداد عظیم را در روستای ده‌زیار فراهم می‌کنند، ادامه داد: شورا و دهیاری ده زیار هم باید در این زمینه اقدام کنند و می‌توان از محل اعتبارات عمرانی و بودجه فرهنگی دهیاری برای توسعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای برگزاری باشکوه‌تر سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار استفاده کرد. 

عبدالکریمی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها و زمینه برگزاری بهتر و باشکوه‌تر این رویداد ملی و میزبانی از مهمانانی که از دیگر نقاط کشور به این روستا می‌آیند به همت دهیاری فراهم شود، گفت: دهیاری و شورای اسلامی روستا باید برای میزبانی شایسته از شرکت کنندگان در مراسم در ابعاد مختلف اقامتی، رفاهی و سفر ایمن برنامه داشته باشند و برای آن پیش‌بینی اعتبار کند.

او با اشاره به اینکه امروزه روستای ده زیار به‌عنوان روستای تعزیه در استان و کشور مطرح است، گفت: حتما ما هم در تامین بودجه‌های لازم برای این کار مهم و ارزشمند در سال‌های آینده کمک خواهیم کرد و اجازه نمی‌دهیم که مسئولان برگزاری این سوگواره تنها باشند. 

مدیرکل امور روستایی و شورا‌های استانداری کرمان با بیان اینکه برگزاری ۱۰ ساله این رویداد عظیم ملی، مذهبی در یک منطقه روستایی و حضور گروه‌هایی از دیگر استان‌ها در این سوگواره ارزشمند و قابل قدردانی است، افزود: برگزاری این سوگواره در کنار جنبه عزاداری آن، یک کارگاه آموزشی برای تعزیه‌خوانان استان کرمان و گروه‌های شرکت کننده در این رویداد است که هم انتقال تجارب انجام می‌شود و هم به اعتلای تعزیه و رفع مشکلات و نقاط ضعف کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه تعزیه و تعزیه خوانی در بین مردم ما علاقه‌مندان زیادی دارد و مردم برای تعزیه خوان‌ها به ویژه کسانی که شبیه اهل‌بیت (ع) را اجرا می‌کنند، احترام ویژه‌ای قائل هستند، بیان کرد: البته ممکن است مخالف خوان‌ها در تعزیه مورد غضب مردم قرار گیرند که اجرای آن‌ها در پیشگاه خدواند بیشتر است.

عبدالکریمی آیین تعزیه خوانی را هنر ترویج ارزش‌های اسلامی دانست و تصریح کرد: جامعه ما امروز بیش از هر زمانی نیاز دارد تا با استفاده از ابزار هنر با نسل جوان گفتگو کرد و تعزیه یک هنر اصیل اسلامی ایرانی است.

 سوگواره ملی تعزیه در ده زیار کرمان هر ساله به مناسبت ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در خرداد ماه و با حضور گروه‌های برگزیده تعزیه از سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار