پیربکران در بن بست جذب گردشگر

 منطقه پیربکران یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق استان اصفهان است که در زمینه جذب گردشگر به دلیل رفتار سلیقه‌ای مسئولان در بن بست قرار گرفته است.

منطقه پیربکران از جمله مناطق دارای جاذبه‌های متنوع تاریخی، طبیعی و فرهنگی است، منطقه‌ای که به گفته مصطفی حسینی، شهردار پیربکران قدمتی ۸۰۰ ساله دارد.

این شهر دارای ظرفیت‌های گردشگری از جمله قلعه پیربکران، پل بابا محمود، استراخاتون و … است که قرار گرفتن این بنا‌ها در کنار زاینده رود و باغ‌های «بِه» و میوه‌های تابستانی این منطقه فضای جذابی را برای جذب گردشگران ایجاد کرده است.

 

 

پیربکران در بن بست جذب گردشگر

هرچند ظرفیت پذیرش گردشگر با توجه به نزدیکی پیربکران به مرکز استان بسیار مناسب است، اما باید توجه داشت که بی مهری‌ها به حوزه گردشگری در این منطقه مدت‌هاست که به چشم می‌خورد و شهروندان حتی از بسته بودن درب آثار تاریخی گلایه دارند.

پیربکران در بن بست جذب گردشگر

شهردار پیربکران بر این باور است که طی دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه جذب گردشگر صورت گرفته و  می‌گوید: از جمله اقدامات صورت گرفته راه‌اندازی نوروزگاه است که طی دو سال گذشته برگزار شده است.

حسینی از برنامه ریزی‌های آینده برای توسعه گردشگری در پیربکران سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: در این زمینه نوسازی بافت فرسوده را در دستور کار داریم.

شهردار پیربکران در خصوص اظهار نظر برخی از سرمایه‌گذاران در زمینه گردشگری در این منطقه نیز ابراز می‌کند: در این زمینه ما همکاری لازم را خواهیم داشت، اما اگر موردی باشد نیز رسیدگی خواهیم کرد.

او با بیان اینکه پیربکران در زمینه کشاورزی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، ابراز می‌کند: ما این آمادگی را داریم که موزه گردشگری را در این منطقه راه‌اندازی کنیم.

پیربکران در بن بست جذب گردشگر

حسینی در خصوص بودجه تخصیص یافته در شهرداری پیربکران به بخش گردشگری نیز می‌گوید: در این زمینه نسبت به بودجه حضور ذهن ندارم، اما بودجه‌های خوبی برای این بخش دیده شده است.

او با بیان اینکه بسته برای جذب گردشگر هنوز تعریف نشده است، ادامه می‌دهد: در اولین فرصت جشنواره‌هایی را برگزار خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاران بیشتر با ظرفیت‌های این منطقه آشنا شوند.

 رئیس شورای اسلامی شهر پیربکران نیز در ارتباط با تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران در این منطقه به خبرنگار مهر اظهار می‌کند: ما حمایت‌های لازم را از صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک خواهیم داشت و از تجربیات شهرستان‌های همجوار در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

مهدی مرادی، اضافه می‌کند: پیربکران دارای حدود ۳۸۰ جاذبه گردشگری است که باید دیده شود و برای معرفی آن باید برنامه ریزی جدی صورت گیرد.

رئیس شورای شهر پیربکران می‌گوید: جذب سرمایه‌گذار برای پیربکران باید همراه با بسته پیشنهادی باشد که شهرداری باید هر چه زودتر این شرایط را فراهم کند.

در این ارتباط شهروندان و دوستداران میراث فرهنگی در پیربکران که از بسته بودن درب آثار تاریخی پیربکران بر روی گردشگران گلایه دارند.

 

 مهدی ابراهیمی به عنوان یکی از این دغدغه‌مندان می‌گوید: هر یک از بنا‌های تاریخی این منطقه به بهانه‌های مختلف بر روی گردشگران بسته شده‌اند، بنای تاریخی پیربکران، استراخاتون و.. بر روی گردشگران بسته شده‌اند و هنوز کسی دلیل بسته بودن استراخاتون بر روی گردشگران را نمی‌داند چرا که این بنا ظرفیت فراوانی برای جذب گردشگر خارجی دارد و می‌تواند درآمد‌های چند هزار دلاری برای شهرستان داشته باشد.

این دوستدار میراث فرهنگی در پیربکران که بر این باور است در این منطقه کار برای سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری نیز سخت شده است، ادامه می‌دهد: ما سرمایه‌گذارانی را داشته‌ایم که علی رغم سابقه خوب فعالیت در این حوزه در پیربکران درگیر رفتار سلیقه‌ای شده‌اند و سال‌هاست که به دلیل عدم اجرای درست قانون طرحهای نیمه تمام دارند.

امیر وزیری، یکی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری در پیربکران نیز که سابقه ۲۰ ساله سرمایه‌گذاری در این منطقه دارد منطقه پیر بکران را یکی از مناطق پر جاذبه برای سرمایه گذاری می‌داند و می گوید در کنار راه‌اندازی طرح گردشگری، در زمینه مرمت آثار تاریخی از جمله برج‌های کبوتر و … همکاری کردم و در راه‌اندازی جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره به با مسئولان همکاری لازم را داشتم.

او با بیان اینکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته نسبت به جذب گردشگران خارجی و داخلی برای حضور در پیربکران برنامه‌ریزی کردیم، تصریح می‌کند: ما در این منطقه برای افراد بومی ۲۰۰ فرصت شغلی به صورت مستقیم و ۲ هزار فرصت شغلی به صورت غیر مستقیم ایجاد کردیم و عملکرد موفقی را از سال ۸۵ تا ۹۵ در منطقه داشتیم تا اینکه از سال ۹۷ درگیر رفتار سلیقه‌ای مدیران و نقض ابلاغیه‌ها و مجوز‌های قبلی شدیم و تا امروز بیش از ۵ سال است که بدون شفاف سازی در فعالیت ما خلل وارد شده است.

وزیری با بیان اینکه مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در پیربکران مربوط به داخل شهرستان بوده و تغییر مدیران و رفتار سلیقه‌ای آن‌ها این شرایط را رقم زده است، ادامه می‌دهد: ما بار‌ها مجوز فعالیت گرفته‌ایم و با تغییر مدیران مجوز‌های ما لغو شده است و این در حالی است که علی رغم دریافت حکم قضائی برای ادامه فعالیت همچنان با سنگ‌اندازی‌هایی رو به رو هستیم.

او با بیان اینکه از مسئولان تقاضا داریم به جای پاک کردن صورت مساله در راستای حل مشکل حوزه گردشگری به صورت شفاف ورود کنند و پاسخ درستی به فعالان این حوزه بدهند، می‌افزاید: تنها پاسخی که از سوی مسئولان شهرستان در زمینه چرایی این سنگ اندازی‌ها دریافت می‌کنیم نمی‌دانیم است.

این سرمایه‌گذار اضافه می‌کند: ما درصدد راه‌اندازی بخش بومگردی و هتل در منطقه هستیم که سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گیرد که هیچ مانع قانونی برای آن وجود ندارد، نه در حریم رودخانه است و نه از سوی جهاد کشاورزی معارض دارد و ما نمی‌دانیم که چطور باید این مشکل را برطرف سازیم.

استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای بهبود وضعیت اقتصادی یکی از بهترین راهکار‌ها برای بهبود وضعیت معیشتی مردم است، دراین شرایط بهتر است که مسئولان از هر گونه فعالیت در این زمینه در چارچوب قانون حمایت کنند و مانعی برای سرمایه‌گذاری‌های درست و مطابق با سیاست‌های کشور نباشند.

منبع :مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار