مراسم کلنگ زنی آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز دشتک - نهبندان با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

طرح انتقال گاز از دشتک به نهبندان با هدف افزایش پایداری شبکه گازرسانی در شرق و شمال شرق کشور اجرامی شود.

در این طرح ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال با لوله ۳۶ اینچ در دو مرحله اجرا می‌شود که برای اجرای آن در مجموع ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

در مرحله اول با اجرای ۱۷۸ کیلومتر خط انتقال ۳۶ اینچ، در ادامه خط لوله زاهدان – زابل، گاز به نهبندان می‌رسد.

بهره برداری از این طرح ۱۱ میلیون متر مکعب روزانه به ظرفیت انتقال گاز در استان‌های شرقی می‌افزاید.

بهره برداری از خط انتقال گاز تا هفته دولت سال آینده

چگنی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در این مراسم با بیان اینکه برای اجرای خط گاز دشتک به نهبندان ۱۸ ماه زمان در نظر گرفته شده است گفت: انتظار می‌رود با تزریق به موقع اعتبارات، این طرح تا هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

او افزود: با اجرای خط انتقال دشتک به نهبندان، خراسان جنوبی به خط هفتم سراسری گاز در سیستان و بلوچستان متصل می‌شود و از این پس خراسان جنوبی، هم از سیستان و بلوچستان و هم از خراسان رضوی گاز دریافت می کند که این موضوع سبب پایدار شدن خدمات رسانی در حوزه گاز در خراسان جنوبی می‌شود.

چگنی گفت: مطالعات خط گازرسانی از نهبندان به سربیشه نیز به طول ۱۷۰ کیلومتر در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود قبل از پایان سال مناقصه گازرسانی به این قطعه نیز انجام شود.

نوشادی مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گازایران هم اعتبار در نظر گرفته شده برای مرحله اول این طرح را ۳ هزار و ۷۰۰ میلیاردتومان اعلام کرد و گفت: این طرح از بزرگترین طرح‌های وزارت نفت است که مرحله اول آن شامل ساخت مخزن مسیر است که در ۹۰ کیلومتری انتهای مسیر اجرا می‌شود.

او افزود: مرحله دوم طرح خط انتقال گاز دشتک به نهبندان هشت ماه بعد اجرا خواهد شد.

چرخش نگاه ها به سمت توسعه شرق کشور

نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در سال‌های اخیر کار‌های بزرگی در کشور انجام شده، اما توسعه نامتوازن سبب شده بود در برخی نقاط کشور همچون شرق، طرح‌های کمتر و با روند کندتری انجام شود، اما اکنون با تغییر نگاه به سمت توسعه شرق کشور شاهد اجرای طرح‌های بزرگی در استان‌های شرقی هستیم.

او با قدردانی از وزارت نفت که در طول دهه اخیر سبب تحولات بزرگی در کشور بوده است افزود: علاوه بر خط انتقال گاز، در حوزه انرژی به دنبال خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان به خراسان جنوبی هستیم که سبب تحولات عظیمی در استان خواهد شد.


بیشتر بخوانید


نخعی با بیان اینکه روند رشد و توسعه در دو شهرستان نهبندان و سربیشه با سرعت خوبی پیش می‌رود بیان کرد: مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه بروزرسانی طرح توسعه نهبندان و تدوین طرح توسعه سربیشه است که این دو طرح با دستور رئیس جمهور کلید خورده و اخیراً جمع‌بندی در خصوص آن صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: جاده‌های مواصلاتی شهرستان نهبندان و سربیشه از مهمترین مسائل و دغدغه‌های این دو شهرستان است که در طرح توسعه این دو شهرستان اعتبارات خوبی برای رسیدگی به وضعیت جاده‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

تحولات بزرگی در راه است

قناعت استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: خراسان جنوبی در انتهای مسیر گاز کشور قرار دارد و در شرایط بحران دچار قطعی گاز می‌شود. به همین دلیل در اسفند سال ۱۴۰۰ درخواست خروج خراسان جنوبی از انتهای مسیر گازرسانی کشور را با وزیر نفت درمیان گذاشتیم و با تصویب این طرح موافقت شد، اما به دلیل ایجاد شرایط بحرانی در زمستان ۱۴۰۱ اجرایی شدن طرح خط انتقال گاز دشتک - نهبندان ممکن نبود و اکنون امروز این طرح آغاز شده است.

او افزود: در زمستان پارسال فشار گاز در خراسان جنوبی کمتر از ۱۰۰ بود و این یعنی قطعی کامل گاز، اما کار جهادی مدیران شرکت گاز استان با تعویض مرتب فیلتر‌های گازرسانی سبب شد که مردم خراسان جنوبی با وجود قرار داشتن در کنار استانی پرمصرف با شرایط بحرانی همچون خراسان رضوی، با کمترین مشکلات قطعی گاز زمستان را سپری کنند.

قناعت با بیان اینکه در دو سال اخیر اتفاقات خوبی در تحول شهرستان‌ها صورت گرفته است گفت: اجرای پست ۱۳۲ کیلوولت شاهکوه و ۱۴۰ کیلوولت نهبندان، تصویب طرح‌های راه آهن نهبندان به بیرجند و انتقال آب دریای عمان به خراسان جنوبی از مهم‌ترین تحولات است که برای خراسان جنوبی رقم خورده است.

استاندار با اشاره به اختصاص حدود ۵ هزار میلیارد تومان به طرح توسعه شهرستان‌های نهبندان و سربیشه اظهار کرد: این اعتبار جدا از اعتبارات در نظر گرفته شده برای طرح‌های بزرگ برقرسانی، راه آهن و جاده‌ها در این دو شهرستان است که سبب تحولات عظیمی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.