استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کیفیت آب

از تکنولوژی هوش مصنوعی می‌توان در بخش‌های پیش بینی کیفیت آب و پشتیبانی در تصمیم گیری‌های مربوط به تصفیه آب بهره برد.

علی معزی مدیر دفتر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا مازندران به تشریح چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کیفیت آب پراخت و گفت: از این تکنولوژی می‌توان در بخش‌های پیش بینی کیفیت آب و پشتیبانی در تصمیم گیری‌های مربوط به تصفیه آب بهره برد.

او افزود: در بحث پیش بینی کیفیت آب، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی، می‌توان با تحلیل داده‌های آب و عوامل مؤثر بر کیفیت آن، مدل‌هایی برای پیش بینی کیفیت آب ایجاد کرد، این مدل‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری مفید در تصمیم گیری‌های مربوط به تصفیه و پالایش آب مورد استفاده قرار گیرند.

معزی گفت: با استفاده از سامانه‌های هوشمند و حسگر‌های مربوطه، می‌توان اطلاعات کیفیت آب را به طور مداوم و در زمان واقعی جمع آوری و تحلیل کرد و در صورت شناسایی مشکلات و ناهنجاریها، سامانه می‌تواند به صورت خودکار اقدامات لازم را انجام دهد، مانند اعلام خطا، اجرای فرآیند‌های تصفیه متفاوت و یا اتخاذ تدابیر اصلاحی.

او در خصوص بکارگیری هوش مصنوعی در پشتیبانی در تصمیم گیری‌های مربوط به تصفیه آب، افزود: این تکنولوژی با تحلیل داده‌های آب و ورودی‌های مرتبط، می‌تواند در فرآیند‌های تصمیم گیری مربوط به تصفیه آب و استفاده بهینه از منابع موجود کمک کند.

معزی با بیان اینکه شرکت آبفامازندران با بهره گیری ازسرباز نخبه گام‌های مهمی در بخش بکارگیری شبکه عصبی در تعیین کیفیت آب زیرزمینی و همچنین بهینه سازی فرایند تصفیه برداشته است گفت: استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت کیفیت آب می‌تواند به بهبود و بهینه سازی فرایندها، تشخیص و پیش بینی مشکلات و کاهش هزینه‌ها منجر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.