با تصمیم بانک مرکزی ترکیه برای افزایش نرخ بهره، ارزش لیره در برابر دلار سقوط کرد.

یکی از اقدامات اقتصادی رایج به منظور کنترل نرخ تورم در جامعه، افزایش نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی کشورهاست. با این حال، گرچه این اقدام دولت‌ها را برای کنترل نرخ تورم توانمند می‌سازد، اما با افزایش نرخ بهره کسب و کار‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و خطر رکود اقتصادی بر جامعه سایه می‌افکند. 

به گزارش تله تریدر، بانک مرکزی ترکیه همگام با سایر کشور‌های اروپایی اقدام به افزایش نرخ بهره به میزان ۶.۵ درصد برای کنترل تورم افسار گسیخته در این کشور کرد. 

بر اساس اعلام بالاترین نهاد پولی و مالی ترکیه، اکنون نرخ بهره در این کشور از ۸.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته است. در بیانیه این نهاد آمده است: ما با هدف رسیدن به برنامه‌های تعیین شده به منظور کنترل تورم اقدام به افزایش نرخ بهره به ۱۵ درصد کردیم. با این حال، ما همچنان در حال رصد بازار و شرایط اقتصادی هستیم. 

این بیانیه می‌افزاید: اقدامات اقتصادی لازم تا هر زمانی که نیاز باشد برای کنترل تورم از سوی بانک مرکزی اتخاذ خواهد شد. 

بانک مرکزی ترکیه تاکنون در چند نوبت اقدام به افزایش نرخ بهره کرده و تا حدودی در کاهش نرخ تورم موفق بوده است. هم اینک نرخ تورم در ترکیه ۳۹.۵ درصد است که این میزان در ماه اکتبر بیش از ۸۵ درصد بود. 

افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی به سرعت تاثیر خود را بر بازار پولی و ارزی این کشور گذاشت. بر اساس اعلام رسانه‌های محلی نرخ برابری لیره ترکیه در برابر دلار به پایین‌ترین میزان و به رکوردی جدید رسید. 

نرخ برابری دلار در برابر لیره با افزایش ۲.۵ درصدی، به ۲۴.۲۴ لیره به ازای هر یک دلار رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار