شناسایی ۱۴۵ نفر از نخبگان علمی در کرمان برای یاری دستگاه قضا

قویدل گفت: به منظور استفاده از ظرفیت جامعه نخبگانی در دستگاه قضا، ۱۴۵ نفر از نخبگان علمی در کرمان شناسایی شده اند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در دیدار با جامعه نخبگانی دانشگاهی، حوزوی و فعالان اجتماعی استان کرمان  گفت: قوه قضاییه امروز بیشترین استفاده را از فکر نخبگان انجام می‌دهد و این امر در تعامل مسئولات عالی قوه قضاییه با نخبگان و نیز در استان‌ها قابل مشاهده است و بدین منظور معتقدیم که باید از این ظرفیت‌ها استفاده حداکثری صورت گیرد.

  او افزود: راه حل همه مسائل اجتماعی در دست دستگاه قضایی نیست؛ اما بخش عمده‌ای از آن‌ها را می‌توان با استفاده از نظریات نخبگان رفع کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر لزوم استفاه از ظرفیت دانشجویان، علما، روحانیون، حوزه‌های علمیه و ... بیان کرد: در حوزه مشکلات اجتماعی به یک فهم مشترک رسیده ایم و هر فرد از یک زاویه و براساس تخصص خود به موضوعات نگاه می‌کند و امیدواریم که در قوه قضاییه بتوانیم از ظرفیت جامعه نخبگانی استفاده حداکثری را محقق کنیم.

او بر تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز تاکید کرد و گفت: این کارگروه‌ها باید در حوزه‌های مختلف از جمله: حاشیه نشینی، اعتیاد، آسیب‌های نوظهور و ... تشکیل شود.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در سال‌های اخیر به پیشگیری از وقوع جرم توجه ویژه‌ای داشته است، تاکید کرد: قوه قضاییه یک گام به جلو برداشته است تا از آسیب‌ها و جرائم قبل از وقوع آن‌ها پیشگیری کند و در این زمینه با برنامه حرکت کنیم تا جرمی رخ ندهد تا اینکه بخواهیم پس از ارتکاب جرم، با آن برخورد کنیم.

او  با بیان اینکه در سند تحول قضایی بسیاری از چالش‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: یکی از مسائل ما پیشگیری از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است که در سند تحول قضایی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با بیان اینکه طی پارسال۶۲۳ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده و ۹۶ درصد آن‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است، تاکید کرد: ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی در ۱۲ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نداشته است و این امر نشان می‌دهد که اقدامات در دست انجام درست است و البته همه باید تلاش کنیم که این آمار در سال آینده منفی شود.

او با اشاره به اینکه با تلاش‌های انجام شده در قوه قضاییه و بهره گیری از ایده‌های نخبگان در ۱۰ اتهام اول استان کرمان در ۷ اتهام کاهش داشته ایم، افزود: در قوه قضاییه همواره از نظرات، انتقادات و پیشنهادات عموم مردم به ویژه نخبگان استقبال می‌کنیم.

سید مهدی قویدل، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه برای مشارکت و تعامل با نهاد‌های اجتماعی و فرهنگی ابلاغ شده و در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است و بر این اساس، برنامه نشست نخبگانی علمی، فرهنگی و اجتماعی جزو برنامه‌های مهم دستگاه قضایی به شمار می‌رود.

او لزوم استفاده از ظرفیت‌های جامعه نخبگانی به منظور کاهش ورودی پرونده‌ها و کاهش و کنترل جرائم را مورد تاکید قرار داد و افزود: جرائم، آسیب‌های اجتماعی و مشکلاتی که در جامعه با آن‌ها روبر هستیم؛ وارده پرونده به دستگاه قضایی را افزایش داده است و این موضوع به عنوان اَبَرچالش دستگاه قضایی شناخته می‌شود و می‌توان از ظرفیت صاحبان ایده و اندیشه استفاده کرده و مشکلات مربوط به این حوزه را رفع نمود.

قویدل بیان کرد: به دلیل تعدد برنامه ها، کمبود فضا و امکانات، کمبود نیروی انسانی و دسترسی نداشتن کامل به وسایل ارتباطی نتوانسته ایم به نحو احسن از ظرفیت‌های جامعه نخبگانی استفاده کنیم و بدین منظور برنامه‌هایی را در دستورکار داریم.

 او بیان داشت:با هدف  تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز، کارگاه‌های تخصصی، تهیه و تولید محتوا‌های پیشگیرانه، ارائه مشاوره‌های تخصصی، اقدامات علمی و پژوهشی، تهیه و تدوین طرح‌های پژوهشی، تدوین لوایح و اصلاح قوانین، صیانت از حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با فساد، عدالت ترمیمی، صلح و سازش، حمایت از بزه دیدگان و خانواده‌های آن ها، اصلاح مجرمان و بازپروری آن ها، توسعه نهضت آموزش حقوقی و اگاهی‌های عمومی مردم، حمایت از اطفال و نوجوانان، تحقق شعار سال و حمایت از تولید نیاز داریم از ظرفیت جامعه نخبگانی استفاده کنیم و بدین منظور  ۱۴۵ نفر از نخبگان علمی شناسایی شده اند و بانک اطلاعاتی مربوطه نیز تدوین شده است.

قویدل با اشاره به اینکه در هر یک از شهرستان‌های استان کرمان نیز ۳ نفر از نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی شناسایی شده اند، تصریح کرد: هم اکنون ۷۴۹ نهاد رسمی مردمی نیز در استان کرمان شناسایی شده اند و بانک اطلاعاتی مربوطه نیز تدوین شده است.

او ضمن اشاره به تداوم طرح نماد در استان کرمان، یادآور شد: طی پارسال، ۱۲ جلسه نخبگانی از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان برگزار شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار