گلایه رییس دادگستری از اجرا نشدن کامل طرح نماد در جیرفت

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: آموزش و پرورش محور اصلی اجرای طرح نماد است و باید مطالبه گر اصلی  آن باشد.

اصغر ستایی مختاری در جلسه شورای پیشگیری ازوقوع جرم دادگستری جیرفت که با موضوع نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) برگزار شد، گفت: با اجرای هماهنگ و دقیق طرح نماد، ضمن ایجاد زمینه پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم می‌توان به جای برخورد با معلول‌ها با علت‌ها و ریشه‌های بروز آسیب‌های اجتماعی برخورد کرد.

وی ضمن انتقاد از پیگیری نکردن و اجرا نشدن طرح نماد از طرف بعضی از دستگاه‌ها در شهرستان جیرفت تصریح کرد: در این طرح برای چندین دستگاه مرتبط وظایف و تکالیفی تعین شده و لازم است همه نهاد‌ها به وظایف و نقش‌های خود در اجرای این طرح توجه داشته باشند.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت بیان داشت: آموزش و پرورش ،محور اصلی اجرای این طرح است و باید مطالبه گر اصلی  آن آموزش و پرورش باشد و مجموعه شورای اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری شهرستان، کار مدیریت و نظارت بر این فرایند را بر عهده دارد.

وی ضمن مهم خواندن اجرای طرح نماد‌ و تأکید بر اینکه آموزش و پرورش می‌تواند در قالب این طرح  از ظرفیت‌های شورای پیشگیری از وقوع جرم، ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌های عضو این شورا برای اجرای هر چه بهتر این طرح استفاده کند، تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند در دراز مدت اثرات مثبتی را در صیانت از جامعه و پیشگیری از آسیب‌ها داشته باشد.

ستایی مختاری خواستار فعال‌تر شدن دبیرخانه طرح نماد در آموزش و پرورش شهرستان شد و افزود: اجرای طرح نماد تأثیرات مثبتی در حوزه تعلیم و تربیت دارد و از شکل گیری بسیاری از آسیب‌ها در حوزه آموزش و پرورش  که بیم وقوع آن در آینده می‌رود پیشگیری خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید مجدد بر اینکه پیشگیری از وقوع جرم وظیفه‌ای همگانی و فرا قوه‌ای است و همه دستگاه‌ها، نهاد‌ها و سازمان‌ها و همچنین بدنه جامعه در اجرای آن مسئولیت دارند به تشکیل کمیته‌های پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مدیران و مسئولان در حوزه‌های مأموریتی دستگاه‌های خود وظایف و تکالیف قانونی گوناگونی دارند که بخشی از آن مرتبط با موضوع پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌ها است که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت با بیان اینکه دستگاه قضایی در امر پیشگیری از وقوع جرم ایفاگر نقش مدیریت و هماهنگی است، گفت: قوه قضائیه تنها در امر پیشگیری‌های کیفری و برخورد قاطع با مجرمان و تعیین مجازات‌ها که موجب تنبیه و بازدارندگی مجرمان از ارتکاب جرائم مشابه می‌شود، وظیفه مستقیم برعهده دارد و در سایر شکل‌های پیشگیری از جمله: پیشگیری‌های فرهنگی- اجتماعی و همچنین پیشگیری‌های وضعی_ انتظامی تنها نقش مدیریت و هماهنگ کننده دارد.

 در بخش دوم این نشست به بررسی و رفع مشکلات اجتماعی چندین مدرسه به صورت مستقیم پرداخته شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار