عبدالهی گفت: تدوین آیین‌نامه تخلفات پلتفرم‌های نمایش خانگی به عهده مجلس است، که بازو‌های اجرایی آن صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب تعیین اختیارات و وظایف صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یعنی فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب، موسیقی، تبلیغات، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، رسانه‌های کاربرمحور، رسانه‌های ناشرمحور، پخش زنده برنامه‌ها، تبلیغات حوزه صوت و تصویر فراگیر و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی منجر شد، که جای پای صداوسیما محکم‌تر از قبل شود و در عین حال مخالفان جبهه صداوسیما آتش‌بیار معرکه شوند و با بازنشر یک مطلب مشترک این مصوبه را پایان نمایش خانگی بدانند.

در بین مخالفان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اسم کسانی دیده می‌شود، که با تنظیم‌گری ساترا یعنی صداوسیما محصولاتشان را روانه شبکه نمایش خانگی کرده بودند؛ آن هم در دورانی که تنظیم‌گری و نظارت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به دست صداوسیما بود. 

همانطور که حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته در جمع خبرنگاران از تثبیت مرجعیت ساترا و واگذاری فعالیت‌هایی به وزارت ارشاد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود، جلسه ۳۰ خرداد موید تفکیک وظایف نهاد‌های ذی‌نفع در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی بود.

در نهایت بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور، این مصوبه به قانون تبدیل می‌شود، که از سوی همه لازم‌الاجراست. 

امید عبدالهی، معاون نظارت و راهبری اجرایی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه اخیر این شورا پیرامون تفکیک وظایف نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای ۶ بند است، که بعد از تدوین آیین‌نامه‌ها، نحوه نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی مشخص می‌شود. بخشی از این مصوبه به دنبال تسهیل‌گری کسب‌وکارهاست. با این حال، میدان وسیع سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر پلتفرم‌ها در حال تدوین است. البته بخش مربوط به نمایش خانگی مدون شده است.

عبدالهی ادامه داد: از آنجایی که این مصوبه ۶ بند دارد، باید بند‌های آن در ستاد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تدقیق و تدوین شود. 

معاون نظارت و راهبری اجرایی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیین‌نامه تخلفات پلتفرم‌ها در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست؟ بیان کرد: مسئولیت تدوین آیین‌نامه تخلفات به عهده مجلس شورای اسلامی است، که بعد تدوین آن باید آیین‌نامه را در اختیار صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داد، تا اجرای آن را به عهده گیرند. این آیین‌نامه از این جهت لازم است، که اگر در زمینه سریال‌های تولیدی و محتوایی از پلتفرم‌ها تخلف سر زد، به مراجع قانونی پاسخگو باشند. 

به گفته وی، با این حال عمده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت ارتقای محتوایی پلتفرم‌ها و تسهیل‌گری است و این شورا براساس وظیفه خود مسئولیت محتوایی بخش فرهنگی را به عهده دارد.

عبدالهی درباره مقدمه‌ای درباره مسیری که شبکه نمایش خانگی از گذشته تا الان طی کرد، توضیح داد: در دهه ۷۰ و ۸۰ شبکه نمایش خانگی در قالب VHS ،VOD و DVD محصولات اکران شده یا اکران نشده سینما را عرضه می‌کرد. در سال‌های اخیر با جدی شدن موضوع درآمدزایی شرکت‌های پخش کننده، این شرکت‌ها به شبکه ساخت و پخش ژانر‌های مختلف سریال‌ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده تبدیل شدند.

معاون نظارت و راهبری اجرایی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: شبکه نمایش خانگی در عین حرکت به سمت درآمدزایی همزمان با سه رویداد مواجه شد. اولین مسئله تحول در توزیع و پخش محصولات فرهنگی بود و فیلم‌ها و سریال‌ها در بستر اینترنت توزیع شد. این فرایند را باید به نوعی پخش مویرگی محصولات فرهنگی بدانیم. دومین رویداد شکل‌گیری سامانه‌های پخش ویدئوی درخواستی به نام VOD‌ها بود. [در روش VOD ویدئو از قبل ضبط شده و در کتابخانه‌ای ذخیره می‌شود، که مطابق به خواست مخاطب در هر زمان و هر مکانی وی‌او‌دی پخش می‌شود]. 

به گفته وی، سومین رویداد حضور سرمایه‌گذاران اقتصادی در عرصه شبکه نمایش خانگی بود. یعنی سرمایه‌گذاران جدیدی به عرصه شبکه نمایش خانگی وارد شدند و در عرصه هنر و رسانه سرمایه‌گذاری کردند. وقتی محیط فرهنگی که باید تامین‌کننده محتوای فرهنگی جامعه باشد، به بنگاه اقتصادی تبدیل کنیم، این بنگاه در زمینه منافع مادی و اقتصادی خود قدم برمی‌دارد و به این فکر می‌کند که چقدر چرخه تولید و عرضه برای او منافع دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.