اتصال جنوب شرق کشور به شمال شرق از طریق خطوط ریلی یکی از طرحهای مهم و بزرگی است که در چند سال اخیر به آن توجه شده و میتواند چابهار را به سرخس متصل کند.
طول مسیر راه آهن از زاهدان تا مشهد حدود ۹۱۰ کیلومتر است که ۴۲۱ کیلومتر آن در خراسان جنوبی قرار دارد و حدفاصل بیرجند تا یونسی گناباد ۲۸۱ کیلومتر طول دارد که ۸۸ کیلومتر آن در خراسان رضوی و ۱۹۳ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی است.
راه آهن خراسان جنوبی در ۱۳ قطعه تحویل پیمانکاران شده است که ۵ قطعه آن مربوط به نهبندان تا بیرجند و ۸ قطعه از بیرجند تا یونسی است.
چندی پیش تأمین اعتبار این طرح از منابع مختلف انجام شده است و قناعت استاندار خراسان جنوبی، خبر از کلنگ زنی این طرح تا ۲ ماه آینده میدهد.
اَبَر طرحی که تأمین اعتبار شد
چندی پیش بود که تأمین اعتبار عملیات اجرایی راه آهن شرق کشور صورت گرفت و با تأمین این میزان اعتبار، کار با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت.
عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به هدف گذاری صورت گرفته برای تکمیل این طرح مهم، گفت: در صورت تأمین منابع مالی تا پایان ۱۴۰۴ شاهد افتتاح طرح بزرگ راه آهن در استان خواهیم بود.
او با اشاره به اتفاق مهم برای تأمین منابع مالی این طرح بزرگ ملی ادامه داد: یکی از چالشهای بزرگ ما در سالهای گذشته، تأمین اعتبار کل مسیر راه آهن در استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی بود که خوشبختانه با همت دولت و نمایندگان مجلس و همراهی قوای سه گانه و همچنین موافقت رهبر معظم انقلاب با برداشت منابع از صندوق توسعه ملی، ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای کل این مسیر پیشبینی شد.
عباسزاده با بیان اینکه با این اقدام دغدغهای در زمینه تأمین مالی این طرح مهم ملی نخواهیم داشت و از طرفی سرعت کار هم شتاب خواهد گرفت، عنوان کرد: کار ساخت خطوط ریلی در تمامی قطعات خراسان جنوبی امسال با اعتبار هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شتاب بیشتری میگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از این مبلغ چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مسیر بیرجند - قاین - یونسی و چهار هزار میلیارد تومان نیز برای مسیر نهبندان - بیرجند در بودجه امسال پیشبینی شده است، اظهار کرد: خوشبختانه با تأمین منابع، امسال شاهد اجرای کار در ۱۳ قطعه مسیر راه آهن در منطقه خراسان جنوبی خواهیم بود که مسیری از شهرستان نهبندان تا یونسی گناباد را شامل میشود.
پیشرفت ۲۰ درصدی زیرسازی در بخشی از طرح راه آهن
با توجه به سیاست دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی منطقهای و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، اجرای خط ریلی شرق هم اکنون به یکی از اولویتهای اصلی طرحهای زیرساختی کشور تبدیل شده است تا زاهدان، زابل، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قاین و یونسی گناباد به کریدور جنوب به شمال متصل شوند.
خراسان جنوبی تنها استانی است که از امکانات و زیرساخت راه آهن محروم بوده و همین موضوع هزینههای حمل و نقل را افزایش داده است، با توجه به مزیت معدن و جابهجایی حجم بالای فرآوردههای معدنی در استان، اتصال به خط ریلی از اولویتهای زیرساختی خراسان جنوبی است.
چندی پیش قناعت استاندار خراسان جنوبی در دیدار با بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و مودی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در تهران درباره آخرین روند اجرای طرح ریلی استان گفت: دولت سیزدهم برای تحقق وعدههایی که در زمینه راهآهن به مردم خراسان جنوبی داده از ۲ مسیر وارد عمل شده است؛ لذا موافقت صندوق توسعه ملی برای مبلغ مورد تقاضا اخذ شده و بانکهای عامل هم به عنوان کنسرسیوم پای کار آمدند.
او افزود: اما اختلاف حقوقی در این بین وجود دارد و باید تضمینهای لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صادر شود که با پیگیریهایی که در معاونتهای ریاست جمهوری انجام شده، اکنون موضوع ابهام صدور تضمین از طریق سران سه قوه در دست پیگیری است.
بیشتر بخوانید
مودی طول راهآهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد را ۹۱۰ کیلومتر اعلام کرد که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۸۱ کیلومتر است.
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: از این میزان ۸۸ کیلومتر در خراسان رضوی بوده که ۵۸ کیلومتر آن از سمت خراسان رضوی در دست اجراست و ۱۹۳ کیلومتر در خراسان جنوبی قرار دارد که عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر آن شروع شده و اکنون در مرحله عملیات زیرسازی، حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
او گفت: اعتبار این طرح در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹ میلیارد تومان بود که به ۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و اعتبار طرح ریلی استان در قانون بودجه از ۱۱۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.
تأکید رئیس جمهور بر اجرای راه آهن
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲ بار به خراسان جنوبی سفر کرده است؛ بار اول در شهریور ۱۴۰۰ و دیگر بار در آذر ۱۴۰۱.
راهآهن و انتقال آب در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی که روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر ۱۴۰۱ انجام شد همچون گذشته در صدر مطالبات مردمی قرار گرفت. از همین رو رئیس دولت سیزدهم در نشست خبری پایان اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی در جمع خبرنگاران گفت: از طرحهایی که به مردم وعده دادیم و به نظرم از ضرورتهای این استان است، راههای اتصالی به ویژه ریلی بوده و همه مقدمات آن فراهم شده است.
او افزود: میزان راهآهنی که میتواند خراسان جنوبی را از مشکل خارج کند بالا نیست و تقریبا ۲۸۰ کیلومتر است که باید ایجاد شود.
قناعت استاندار خراسان جنوبی ۲۷ خرداد از آغاز رسمی عملیات اجرایی طرح راهآهن بیرجند - قاین - یونسی طی یک یا ۲ ماه آینده خبر داد و گفت: تاکنون ۶ پیمانکار این طرح مشخص و مشغول به کار شده اند و ۱۸ هزار میلیارد تومان برای کل مسیر ریلی خراسان جنوبی از محل تهاتر نفتی تأمین اعتبار شده است.
پیش بینی حرکت قطار در خراسان جنوبی تا ۱۴۰۴
۴۲۱ کیلومتر از مجموع طرح ۹۲۱ کیلومتری راه آهن شرق در مسیر زاهدان – بیرجند – یونسی در خراسان جنوبی قرار دارد و از نهبندان آغاز شده و به مرزهای استان که همجوار با خراسان رضوی است ختم میشود.
از محل قانون بودجه امسال ۱۴۰ میلیارد تومان برای این طرح عظیم در محدوده خراسان جنوبی پیش بینی شده است. ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز برای تمامی قطعات راه آهن شرق از محل تهاتر نفتی تأمین شده است.
از مجموع ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار تأمین شده، ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به اجرای راه آهن در خراسان جنوبی است که بنا به گفته مسئولین، با این حجم از اعتبارات میتوان به اجرای طرح سرعت بخشید.
پیش بینی مسئولان خراسان جنوبی این است که با اجرای سریع راه آهن در استان، این طرح تا پایان ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.
گزارش از سید محمدعلی سجادی
ایشالا همه مشکلات رفع بشه
مهم تامین اعتبار است.
والا این همه پروژه کلنگ خورده که حتی یک آجر روی آجر گذاشته نشده یا نیمه کاره رها شده شاهدش هم همین پروژههای نیمه کاره در سرتاسر کشور که گاهی مزیت اقتصادی خود را هم از دست دادهاند از بس طولانی شده و تکمیل نشده اند.
در ضمن گزارشگر عزیز استان بوشهر هم تا حال یک متر راه آهن ندارد در حالی که یکی از بنادر مهم و تجاری ایران این استان است
نفت گاز پتروشیمی سواحل نزدیک به کشورهای حوزه خلیج فارس