پرداخت بالغ بر ۹ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران در استان اردبیل

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل گفت: بالغ بر ۹هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال از مطالبات گندم کاران این استان پرداخت شد.

علی نوبخت با بیان اینکه میزان خرید گندم در استان اردبیل تاکنون به ۱۲۰ هزار تن رسیده است، گفت: برداشت گنم در اراضی کشاورزی شمال استان اردبیل از ۱۶ خرداد ماه آغاز شده و تاکنون ۸۰ هزار تن در شهرستان بیله سوار و ۴۰ هزار در شهرستان پارس آباد تحویل مراکز خرید تضمینی گندم داده شده است.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل می گوید: تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شده است و بزودی بقیه بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان این استان واریز خواهد شد.

به گفته او، پارسال ۲۵۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد و امسال پیش بینی می‌شود میزان خرید گندم به ۲۰۰ هزار تن برسد که بر این اساس در مقایسه با پارسال شاهد کاهش خرید گندم خواهیم شد و دلیل اصلی آن خشکسالی و کمبود بارش در شمال استان است.

نوبخت با اشاره به فعالیت ۴۴ مرکز خرید گندم در استان گفت: این مراکز شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشر در حال خرید تضمینی گندم از کشاورزان منطقه هستند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل می گوید: ۵۰ درصد مراکز خرید گندم در شمال استان و ۵۰ درصد دیگر هم در سایر شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده که به مدت دو و نیم ماه با بیش از ۵۰۰ نیروی انسانی،گندم تولیدی کشاورزان استان را خریداری می‌کنند.

نوبخت با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال زراعی گذشته افزایش ۲۳ درصدی داشته است، گفت: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم و کلزا را تحویل مراکز خرید بدهند حتماً با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا بروز رسانی کنند تا در روند خرید هیچ گونه مشکلی پیش نیاید

به گفته او، قیمت تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با ۱۲ درصد رطوبت و چهار درصد افت مفید از سوی دولت مشخص شده که بنا به اعلام وزرات جهاد کشاورزی این مبلغ قابل تغییر و افزایش است.

نوبخت گفت: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل ضمن قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات جهاد کشاورزی استان درباره کشت قراردادی می گوید: در زمان برداشت محصول گندم اگر قیمت بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، کشاورزان می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

او رویکرد اصلی دولت را حمایت از کشاورزان برای توسعه کشت گندم با قیمت مصوب اعلام کرد و گفت: در کشت قراردادی، به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.