مدیر شرکت آب و فاضلاب منطقه پنج مشهد گفت: از میان ۳۰۰ روستای مشهد، ۱۱۴ روستا به دلیل کمبود منابع آبی با تنش آب شرب روبه‌رو شده‌اند.

عباس اسحاقیان مدیر شرکت آب و فاضلاب منطقه پنج مشهد گفت: ۳۶۰ روستای مشهد در سه بخش ملک‌آباد، بینالود و رضویه پراکنده شده که از این میان ۳۰۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲۰ هزار خانوار تحت پوشش شبکه آبرسانی شهری قرار دارند.

او به برخی دلایل کم‌آبی در روستا‌ها اشاره کرد و افزود: کمبود منابع آبی و کاهش آب چاه‌ها و قنات‌ها از دلایل بروز مشکل کم‌آبی در روستاهاست. در حال حاضر ۱۱۴ روستا با تنش آبی روبه‌رو هستند و احتمال قطعی آب آن‌ها وجود دارد.

مدیر شرکت آب و فاضلاب منطقه پنج مشهد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم آبرسانی به روستا‌ها به شکلی عادلانه صورت گیرد تا کمترین چالش‌های آبی به کمترین حد خود برسد، ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ روستای شهرستان با تانکر سیار آبرسانی می‌شود که بسته به نیاز هر روستا دفعات ارسال آن متفاوت است.

اسحاقیان بیان کرد: سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ انشعاب غیرمجاز در روستا‌های شهرستان مشهد کشف شد. طی سه ماه ابتدای امسال هم حدود ۲۰۰۰ انشعاب غیرمجاز شناسایی و مسدود شده است. بسیاری از کسانی که خارج از بافت روستا، زمین‌های خود را تغییر کاربری داده و ویلاسازی کرده‌اند، برای آبیاری و مصارف دیگر ویلا‌های خود از آب شرب استفاده می‌کنند. برای رفع این مشکل، آب این مشترکان تابستان‌ها طی روز قطع می‌شود و فقط شب‌ها می‌توانند از آب استفاده کنند.

او تصریح کرد: مشترکان پرمصرفی که مصارف صنعتی و باغی دارند نیز یکی دیگر از چالش‌هایی هستند که روستا‌ها را دچار مشکل آب کرده است.

مدیر شرکت آب و فاضلاب منطقه پنج مشهد همچنین از اجرای یکسری اصلاحات در شبکه آبرسانی روستا‌های مشهد خبر داد و تاکید کرد: بیش از ۵۰ درصد شبکه‌های آب روستایی دچار فرسودگی است. از همین رو سال گذشته حدود ۱۱۰ کیلومتر از این شبکه نوسازی شد و امسال نیز تلاش می‌شود به همان اندازه نوسازی و تعویض شبکه‌های فرسوده انجام گیرد.

اسحاقیان با اشاره به مشارکت مردم در راستای مصرف بهینه را اقدامی موثر برای مدیریت چالش آب دانست و اظهار کرد: شهروندان و ساکنان روستا‌ها می‌توانند اتفاقات و انشعابات غیرمجاز را به سامانه ۱۲۲ اطلاع دهند.

برچسب ها: تنش آبی ، آب و فاضلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Spain
علی آبادی
۱۳:۵۶ ۱۵ تير ۱۴۰۲
همسایه ما در روستای علی‌آباد مشهد اردهال کاشان
ماهیانه چند میلیون لیتر آب قنات به معادن میفروشه
هیچکس هم پیگیر و پاسخگو نیست