معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی:

اقتصاد دانش‌بنیان با حمایت نهاد حکمرانی رشد می‌کند

معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان در صورت حمایت نهاد حکمرانی رشد می کند.

علی اسماعیلی روز سه‌شنبه و در نشست تخصصی ابعاد تنظیم گرانه قانون جهش دانش‌بنیان و نقش ساختار‌های حکمرانی در تحقق آن افزود: پس از فرمایش مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ و انتخاب شعار سال به نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، نگاه کشور به سمت نوآوری، فناوری و دانش‌بنیان سوق پیدا کرد.

وی ادامه داد: محرک اقتصادی و نظام نهادی، میزان افراد تحصیلکرده، نظام کارآمد نوآوری و زیر ساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی چهار رکن مهم در اقتصاد دانش بنیان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: حکمرانی خوب بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تاثیر دارد و شاخص‌های اعتراض و پاسخ‌گویی، ثبات سیاسی و فقدان خشونت، اثربخشی دولت و کنترل فساد از ملاک‌های تعیین حکمران خوب است.

اسماعیلی رقابت اقتصادی بین شرکت‌های دانش‌بنیان را بر سر نوآوری دانست و گفت: این در حالی است که اقتصاد در حال معمول رقابت بر سر کاهش قیمت‌ها در بازار دارد و پیشرفتی ندارد.

وی با بررسی قوانین کشور‌های بلغارستان و قزاقستان و دلایل رشد و عدم رشد اقتصاد دانش‌بنیان آن‌ها عنوان کرد: وجود قوانین تسهیل‌گر در راه‌اندازی کسب و کار دانش‌بنیان و رشد در کشور‌های مختلف تاثیر مثبت و معناداری خواهد داشت.

معاون پارک علم و فناوری خراسان رضوی، نفش پارک‌ها را در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مهم دانست و افزود: با بهبود کیفیت مقررات داخلی، ارتقای قدرت چانه‌زنی، تسلط همکاران ستادی بر قوانین بالادستی، نظام‌مند کردن ساز و کار‌های ایجاد شفافیت و تعامل سازنده با فناوران می‌تواند راهکار‌های مهم در نقش‌آفرینی صحیح در این حوزه است.

تو. زیع قدرت، مهمترین رکن حکمرانی

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز اظهار کرد: توزیع قدرت مهمترین رکن حکمرانی است و از کارکرد‌های حکمرانی می‌توان به سیاست گذاری کلان، تنظیم گری، بازتوزیع تسهیل گری و ارائه خدمات اشاره کرد.

یاسر سیاوشی با اشاره به مسائل و شاخص‌های حکمرانی خوب از نگاه جهانی گفت: نقد‌های جدی بر این مورد وجود دارد، نخست اینکه شاخص‌ها منفعت‌طلبانه تفسیر می‌شود و دوم اینکه شرکت‌های بزرگ جهانی نقش بسیار اندکی در این حوزه دارند در حالی که بسیار موثرند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکنه نقش فناوری در حکمرانی چیست؟، افزود: در ایران اسلامی اصطلاح حکمرانی متعالی چند سالی است که مطرح شده و همایش‌های گسترده ملی و بین‌المللی برای توضیح و شناخت این جایگاه برگزار شده است که به لطف خدا مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان محصولاتی که در حکمرانی بهتر کشور کمک میکند را معرفی کردند.

مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: در نظام‌نهادی، پارک علم و فناوری یک نهاد است و باید نقش این سازمان بررسی شود؛ با این توضیح، حکمرانی قلمروپایه است و باید پارک علم و فناوری به سمتی برود که امور، مردمی‌سازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.