مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از احیای آیین "گل‌کار "جواهرده رامسر پس از ۴۵ سال خبر داد.

صادق برزگر مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران گفت: آیین "گل‌کار" مسجد آدینه روستای جواهرده پس از یک وقفه ۴۵ ساله به همت شورا و دهیاری این روستا و با مشارکت اهالی روستا، احیا و برگزار شد.

او با اعلام اینکه احیای آیین سنتی و تاریخی جواهرده رونق اقتصاد گردشگری را به ارمغان می‌آورد، افزود: با توجه به قدمت بیش از ۵ هزار ساله آئین گل‌کار روستای جواهرده، مردم روستا با شور و نشاط در این مراسم شرکت می‌کنند..

برزگر گفت: در این جشن به صورت نمادین بدنه کاه‌گلی چند بنای آرامگاهی انجام و بخشی از برنامه نیز به معرفی این آیین و بازی‌های محلی اختصاص یافت.

او احیای این آیین‌ها را برای گردشگری حایز اهمیت دانست و افزود: اقدامات داوطلبانه روستاییان خود یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود و تلاش داریم اینگونه آیین‌ها را در همه روستا‌های شهرستان توسعه دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به اینکه این آیین ریشه در اعتقادات مذهبی و آیینی مردم روستای تاریخی جواهرده دارد، گفت: همه مردم با علاقه در این مراسم شرکت کردند.

برزگر ادامه داد: حفاظت از نمای داخلی و بیرونی خانه‌ها، مساجد و آرامگاه‌ها با کمک این جشنواره‌ها بازآفرینی و ارزش‌های بافت تاریخی نیز احیاء می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران شرکت در کار داوطلبانه را یکی از روش‌های جذب گردشگران و استقبال از این جشنواره‌ها عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار