معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : از ابتدای امسال تاکنون موردی از فوت بر اثر ابتلا به تب کریمه‌کنگو در استان کرمانشاه مشاهده نشده است.

ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : تب کریمه‌کنگو یک بیماری آندمیک در برخی نقاط کشور از جمله منطقه اورامانات استان کرمانشاه است.

وی افزود: هر ساله مواردی از بیماری تب کریمه‌کنگو عمدتا به‌صورت تک‌گیر در سطح استان بروز می‌کند که با شناسایی و درمان به‌موقع بهبودی حاصل می‌شود.

شکیبا تصریح کرد: شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو عموما در فصل گرم سال و همزمان با فصل فعالیت کنه‌ها رخ می‌دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه علائم بیماری تب کریمه‌کنگو در انسان را شامل سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، خون‌ریزی زیر جلدی اعلام کرد.

شکیبا خاطرنشان کرد: علائم بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد و بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خون‌ریزی می‌شود.

وی افزود: خون‌ریزی خطر اصلی برای بیمار مبتلا به تب کریمه‌کنگو است در واقع موارد منجر به مرگ بیشتر به‌دلیل خونریزی‌های شدید داخلی و کاهش پلاکت رخ می‌دهد.

شکیبا با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه‌کنگو، گفت: توصیه می‌شود مردم از خرید دام و کشتار آن در منازل و معابر عمومی خودداری کنند و گوشت و محصولات دامی را از فروشگاه‌های مجاز تهیه کرده و از افراد دوره‌گرد و فروشندگان غیر مجاز مستقر در مسیر جاده‌ای خرید نکنند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات گوشتی دارای مهر سازمان دامپزشکی خریداری شود و بدون استفاده از وسائل حفاظتی نظیر دستکش، روپوش و ... از تماس با لاشه، احشا، خون و ترشحات دام خودداری شود.

به‌گفته شکیبا گوشت تازه باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود همچنین پس از تماس با گوشت، امعاء و احشای دامی حتماً دست‌ها به روش صحیح با آب و صابون شسته شوند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اذعان کرد: جگر دام تازه ذبح شده قبل از مصرف به مدت ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس به خوبی پخته و مصرف شود.

شکیبا افزود: در سال گذشته با تلاش مستمر و مراقبت‌های به موقع کادر بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین همکاری خوب شهروندان درباره رعایت اصول بهداشتی و توصیه‌های پزشکی هیچ‌گونه مورد فوتی در استان مشاهده نشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.