معاون املاک و حقوقی سازمان ملی مسکن گفت: در ماه‌های گذشته روند الحاق زمین به شهر‌ها تسریع شده و ۵ هزار هکتار الحاق به شهر ها ثبت شده است.

در میز اقتصاد امروز موضوع الحاق ۲۴ هزار هکتار زمین به شهر‌ها بررسی شد و آقای رضایی معاون املاک و حقوقی سازمان ملی مسکن، آقای قناعت، استاندار خراسان جنوبی، آقای فاطمی استاندار یزد، حسینی نژاد استاندار خراسان شمالی به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: چقدر زمین قرار بوده به شهر‌ها الحاق شود؟

رضایی: آمار کلی از نهضت ملی مسکن است که بالغ بر ۳۳ هزار هکتار از منابع دولتی برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده که یک میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی را پوشش خواهد داد. از شهریور ۱۴۰۰ و در کمتر از دوسال ۳۰ هزار اراضی دولت را تامین کردیم که وسعتی معادل با شهر مشهد دارد. ما تا قبل از تصویب قانون جهش تولید مسکن حدود ۸۰ هزار هکتار را از منابع طبیعی زمین احصاء کردیم. 

سوال: چقدر از این ۳۰ هزار هکتار در بحث الحاق به شهر‌ها بوده است؟

رضایی: حدود ۱۸ هزار هکتار الحاقات را داشتیم که مصوب شده و از فرایند کمیسیون‌های تخصصی در استان عبور کرده و در دل این ۳۰ هزار هکتار است. این ۱۸ هزار هکتار هم معادل وسعت شهر اصفهان است.

سوال: چقدر از این میزان باقی مانده است؟

رضایی: ۲۴ هزار هکتار مانده و با ۲۵ هزار هکتار هم به دلیل عدم امکان ساخت مخالفت شده است. 

سوال: هر دستگاه و استان چقدر برای الحاق زمین به شهر‌ها فرصت دارد؟

رضایی: در ۴، ۵ ماه اخیر روند الحاقات سریع بوده و ۵ هزار هکتار الحاق شده است و در مجموعه استان‌ها این شتاب بیشتر شده است، اما انتظار بر این است که ۲۴ هزار هکتار باقی مانده نیز تعیین تکلیف شود.

سوال: وضعیت در استان خراسان به صچه صورت است؟

قناعت: بر اساس سهمیه استان خراسان جنوبی، در یک دوره ۴ ساله سهمیه ما ۴۰ هزار و ۴۴۹ واحد بود که ۲۲ هزار و ۴۴۹ واحد آن شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است. تامین زمین بیشتر از اراضی ملی است و توافقی که با مالکان انجام می‌دهیم. با توافقاتی که حاصل شده تا این لحظه ۲۷ هزار واحد زمین را برای متقاضیان آماده کنیم. بیش از ۱۰۳ هزار نفر متقاضی داشتیم که ۳۲ هزار نفر واجد شرایط هستند تا پایان سال تعداد زمین واحد‌ها را به ۵۰ هزار واحد خواهیم رساند.

سوال: ۶۹۷ هکتار باقی مانده تا کی تعیین تکلیف خواهد شد؟

قناعت: فرصت در ابتدا دو ماهه بود که این مهلت به دلیل تاخیر در استعلامات به پایان رسیده است. امیدواریم تا ۲ ماه آینده تعیین تکلیف شود.

سوال: چقدر زمین باید به محدوده شهری الحاق شود؟

فاطمی: برای ۶۰ هزار واحد مسکونی به صورت ویلایی تامین انجام گرفته است. در کل استان باید ۳ هزار هکتار تامین زمین انجام دهیم. تمامی مراحل انجام شده و اکنون چیزی در حدود ۲۳۰۰ مورد فرآیند الحاق آن‌ها انجام شده و ۷۰۰ هکتار باقی مانده که تمام مراحل آن انجام شده و مدتی است در صف شورای عالی معماری شهرسازی است.

سوال: دلیل این تاخیر چیست؟

رضایی: این تاخیر را قبول نداریم، اگر نوعیت خاک مشکلی نداشته باشد و زمین‌ها از جهت بحث‌های محیط زیستی مشکل نداشته باشند، الحاقات مصوب خواهد شد تا بقیه استعلامات هم تکمیل شود. حتما نقص مدارکی وجود دارد.

سوال: چقدر زمین الحاق شده است؟

حسینی نژاد: ما ۳۰۰ هکتار الحاق به محدوده داشتیم و برای هدفگذاری ما برای ۴۶ هزار واحد جوابگو بود. اما در برخی شهرستان‌ها زمین غیر کشاورزی نداریم و زمین‌ها خاک مرغوبی دارند که برای اینگونه موارد خاص راه حال قانونی باید پیدا شود. برای الحاق به محدوده تمامی پرونده‌های ما کامل شده و تنها در شیروان مشکل کشاورزی را داریم که حدود ۸۰ هکتار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار